Nyhed Pressemeddelelse

Højrefløjen løber fra grønne ETS-kompromisser

Enhedslistens EU-parlamentariker, Nikolaj Villumsen, forklarer hvorfor højrefløjens løben fra de indgåede kompromisser, gjorde det nødvendigt at sende ETS-udspillet tilbage til Miljø- og Klimaudvalget.

(Foto: The Left Group)

Under den længe ventede afstemning om EU’s klimapakke, blev forhandlingsmandatet til kvotehandelssystemet ETS afvist af et flertal af EU-Parlamentarikerne.

Med 340 stemmer imod, 34 der undlod og kun 265 stemmer for, trak et flertal i EU-Parlamentet en klar streg i sandet over hvad Enhedslistens Nikolaj Villumsen kalder for industriens absurde udvandingsforsøg.

Afvisningen betyder at forslaget sendes tilbage til behandling i Miljø- og klimaudvalget.

”Det er vigtigt at de grønne kræfter i EU-parlamentet har trukket en klar streg i sandet. Efter højrefløjen havde udvandet forslaget fra ende til anden var resultatet til sidst så ringe, at det eneste rigtige var at genoptage forhandlingerne på udvalgsniveau.”

Han forklarer, at han gik ned til afstemningerne med intentionen om at stemme for forslaget, også selvom det, der lå på bordet langt fra var perfekt. Men i takt med at højrefløjens ændringsforslag fjernede næsten alle grønne kompromisser fra udvalgsniveau bid for bid, var der ikke andet valg, end at stemme imod forhandlingsmandatet.

”Klimaet har brug for god og troværdig lovgivning, der rent faktisk lever op til hvad vi er nødt til, i stedet for at binde EU til utilstrækkelig handling i mange år fremover. ETS er en central del af EU’s klimapolitik, og det går ikke at udvandet det.”

ETS er en central del af EU’s klimapolitik, og det går ikke at udvandet det

Nikolaj Villumsen peger på højrefløjens forslag om at forhale udfasningen af gratis kvoter, i forhold til Kommissionens udspil, som en af de helt uforståelige – og uacceptable – dele af forslaget, der endte med at få ham og flertallet af hans kollegaer til at stemme imod.

”Nu har højrefløjen et valg: Vil de tage klimahandling som gidsel i deres forsøg på at udvande lovgivningen, eller vil de leve op til kompromisforslag de indgik på udvalgsniveau? Hvis de er villige til at leve op til det, de én gang har sagt ja til, kan vi hurtig få vedtaget ETS.”

Læs også

Læs også om Nikolaj Villumsens tanker og overvejelser inden afstemningen gik i gang: Nervøsitet før klimaafstemninger.