Nyhed F-gasser

Højrefløjen truer klimafremskridt i EU-Parlamentet

Nikolaj Villumsen kalder det stærkt bekymrende at dele af højrefløjen i EU-Parlamentet nu igen prøver at undergrave et klimatiltag, selv om de først havde accepteret en aftale der sikrede fremskridt for klimabeskyttelsen.

EU-Parlamentet i Bruxelles. (Foto: Pelle Geertsen)

Da EU-Parlamentets Miljøudvalg den 1. marts nåede til enighed om udfasning af klimaskadelige F-gasser, kaldte Enhedslistens EU-Parlamentariker, Nikolaj Villumsen, det for en vigtig klimasejr. Udvalgets medlemmer blev nemlig enige om at udfase langt flere F-gasser – gasser der kan være 25.000 gange mere klimaskadelige end CO2 – end hvad EU-Kommissionen havde lagt op til.

Nu ser det dog ud til at EU-Parlamentets højrefløj – der strejker sig fra det yderste højre til den Liberale gruppe –  er fast besluttede på at søge at rulle fremskridtene tilbage, allerede inden man er begyndt.

Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, ser angrebet på klimafremskridtet som det seneste eksempel på hvad han kalder en bekymrende udvikling i EU-politikken:

Jeg synes det er en ret bekymrende udvikling at hver gang der nås til enighed om noget på klimafronten der kan gøre en reel forskel, så beslutter store dele af EU’s borgerlige sig for at forsøge at undergrave de aftaler, de selv har været med til at indgå, siger han, og fortsætter:

Vi har jo også lige set det med angrebet på udfasningen af forbrændingsmotorer. Det var noget alle politiske kræfter og EU-landene egentlig var nået til enighed om. Lige indtil de borgerlige i den tyske regering besluttede sig for at lytte mere til kortsigtede industriinteresser, end til fornuften. Det er helt uforståeligt, synes jeg.

Det er helt uforståeligt, synes jeg

Efter afstemningen i udvalget, der fik officiel støtte fra hovedparten af EU-Parlamentets politiske grupper, var planen at få EU-Parlamentets tilladelse til at forhandle med EU’s medlemslande og EU-Kommissionen på basis af det øgede ambitionsniveau.

En intens lobbyindsats fra dele af industrien synes dog at have båret frugt, og en gruppe af EU-Parlamentets højreorienterede politikere fra især de konservative og liberale grupper, søger nu, med en række kontroversielle ændringsforslag, at underminere den fremgang, de ellers allerede var gået med til.

Konkret set ser det ud til, at de søger rulle de fremskridt vi opnåede tilbage og udvande klimabeskyttelsen. Desværre ser vi oftere og oftere at EU’s borgerlige måske nok påstår at være grønne, men i virkeligheden er sorte som kul.

Nikolaj Villumsen påpeger at de højreorienteredes udvandingsforsøg ikke blot er skadelige for klimaet, men også for en stor del af Europas innovative industri:

Det er helt skørt på flere punkter. Også fordi de undergraver den del af industrien der har udviklet produkter uden F-gasser, for at tilgodese dem der ikke har villet ændre sig. Sagen er jo at der allerede findes alternativer til F-gasser. At påstå det modsatte er i bedste fald udtryk for enorm uvidenhed, og i værste fald bevidst vildledning. På den måde undergraver de også teknologiske fremskridt. Det er usmageligt, afslutter han.

Miljøudvalgets aftale samt højrefløjens undergravningsforsøg er til afstemning på torsdag, under denne uges plenarsamling i Bruxelles.