Nyhed Naturgenopretning

Sejr for en udvandet naturgenopretningslov for EU

Efter en tæt og intens afstemning i EU-Parlamentet blev der sagt ja til forslaget om en Naturgenopretningslov for EU. Nikolaj Villumsen er lettet over resultatet, men kritiserer i skarpe vendinger de danskere der har været med til at udvande naturbeskyttelsen.

Venstrefløjsgruppens EU-parlamentarikere demonstrere til fordel for naturgenopretning. (Photo: The Left)

Nikolaj Villumsen er både glad og lettet over, at EU’s naturgenopretningsforslag i sidste ende fik EU-Parlamentets godkendelse i dag og han understreger at det er vigtigt at EU-Parlamentets sorte blok led nederlag. Men han er samtidigt skuffet over hvor udvandet og utilstrækkelig det endelige forslag er blevet.

Enhedslistens EU-Parlamentariker peger i den sammenhæng på at flere danske højrefløjspolitikere forsøgte helt at sænke forslaget, og senere deltog aktivt i udvandingen af naturgenopretningsloven:

I valgkampen stod de i kø for at påstå hvor grønne de var, men dagens afstemning viser med al tydelighed at deres grønne løfter var løgn og latin. Efter i dag vil enhver grøn snak fra Danmarks højrefløj være utroværdig.

Efter i dag vil enhver grøn snak fra Danmarks højrefløj være utroværdig.

Han bider mærke i at, ud over den megen misinformation der er blevet spredt, så holder et af naturgenopretningens modstandere kernebudskaber, ganske enkelte ikke vand:

Påstandene om, at det blot handler om at højrefløjen vil have et andet direktiv er ikke andet end dårligt spin – og det ved de godt selv. Virkeligheden er at muligheden for naturgenopretning ved en afvisning ville bliver skudt adskillige år ud i fremtiden.

Når det gælder hvordan de danske EU-politikere stemte, mener han at et klart billede har tegnet sig af et borgerligt Danmark uden hold i den grønne snak:

At klimafornægterne i DF og industrilandbrugets venner i venstre stemte imod, er ikke den store overraskelse. Men jeg savner at der er reelle grønne kræfter hos de Konservative, som de ellers gang på gang på påstår.  *

Resultatet i EU-Parlamentet blev langt hen af vejen et forslag der læner sig op af medlemslandenes uambitiøse udvanding af det oprindelige forslag, en udvanding som også den danske regering har medansvar for.

Jeg synes EU-Kommissionens oprindelige udspil burde have været strammere, men nu har vi i stedet fået noget der er endnu svagere, det er trist. Men når det er sagt, så ser jeg hellere vi har en udvandet naturgenopretningslov, end at naturgenopretning helt afvises. For naturen kan ikke vente på at vi skrider til handling, afslutter Nikolaj Villumsen.

*Præcisering: her referes til at hovedparten af Venstres EU-Parlamentarikere stemte for at forkaste forslaget, mens de Konservatives medlem, og en af Venstres medlemmer undlod at tage side, ved at stemme blankt.

For naturen kan ikke vente