Opinion Nikolaj Villumsen:

Vi vil både kæmpe klimakampen i EU og herhjemme

I Enhedslistens klimaplan ligger der også forslag om handling på europæisk niveau. Men for Enhedslisten vil hensynet til klimaet altid veje tungere end hensynet til bureaukratiske EU-regler.

Nikolaj Villumsen (MEP)

Alternativets Unge påstår i Information den 15. februar, at Enhedslisten er imod klimaløsninger i EU.

Det er fuldstændigt forkert. Vi kæmper hver dag for bedre europæiske løsninger på klimaudfordringen. Vi vil altid støtte bedre EU-regler på klimaområdet.

I 25 år har Enhedslisten kæmpet i Folketinget for at trække EU’s politik i en grønnere retning. Vi har valgt at stille op til EU-parlamentsvalget, fordi vi sammen med andre grønne kræfter ønsker at fortsætte kampen for den grønne omstilling i EU.

Konkret har vi dannet en fælles valgplatform, Now the People, sammen med partiet Podemos i Spanien, Vänsterpartiet i Sverige og en række andre stærke grønne partier.

I Enhedslistens klimaplan ligger der også forslag om handling på europæisk niveau. F.eks. foreslår vi oprettelsen af en europæisk togfond, der skal sikre et billigt, effektivt og bæredygtigt alternativ til fly. Vi ønsker nat- og lyntog, så man kan sætte sig ind i toget i Danmark og vågne op under solen i Sydeuropa.

Men vi må samtidig forholde os til, at EU’s nuværende regler forhindrer helt nødvendige forslag i den grønne omstilling. Det har Information afdækket i en artikel den 14. februar. Et forbud i Danmark mod salg af benzin- og dieselbiler vil være i strid med EU’s regler om varernes fri bevægelighed. EU’s statsstøtteregler risikerer samtidig at stikke en kæp i hjulet for vores planer om støtte til elbiler.

De regler kæmper Enhedslisten for at ændre. Men vi har samtidig også den klare holdning, at kampen i EU ikke må blive en sovepude for den grønne omstilling i Danmark.

Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, er det afgørende, at Danmark og andre lande har modet til at gå forrest. Også selv om det vil udfordre EU-reglerne. Hvis ikke vi tør det, vil vi i realiteten lade kulsorte regeringer i EU bestemme over Danmarks klimaindsats.

For Enhedslisten vil hensynet til klimaet altid veje tungere end hensynet til bureaukratiske EU-regler. Det håber vi også gælder for Alternativets Unge. For hvad er alternativet?

Bragt i Information 20/2-2019