Opinion State of the European Union

Klimaet må nøjes med tomme ord. De konkrete EU-løfter gives til industrien

Nikolaj Villumsen Medlem af EU-Parlamentet og Frederikke Hellemann, spidskandidat til EU-Parlamentet for Enhedslisten skriver i Klimamonitor om hvorvidt EU-Kommissionens formand er ved at vinke farvel til klimapolitikken.

Frederikke Hellemann og Nikolaj Villumsen foran EU-Parlamentet. (foto: The Left, 2023)
Nikolaj Villumsen (MEP)
Frederikke Hellemann

Det gik ikke stille for sig, da EU-Kommissionens formand, den tyske konservative politiker Ursula von der Leyen holdt sin årlige tale om Unionens tilstand – på engelsk kaldet State of the European Union.

I tiden op til havde EU-Kommissionen gjort sit ypperste for at hype talen, og det var klart for enhver, at en stor del af fokus ville være på at klappe sig selv på skulderen.

Skulderklap var der da også mange af, da von der Leyen begyndte sin tale. Men man skulle kun få minutter ind i den 1 time lange tale før end én ting blev klar: klapsalverne i salen ville primært komme fra den store konservative EPP-gruppe, og nogle af deres venner på både det yderste højre og hos partier som Venstre.

Hvor mange havde håbet på at høre konkrete udspil for, hvordan EU kan nå sine klimamål, blev det mest af alt skuffelsen der herskede. Det blev nemlig klart for de fleste, at for lederen af EU-Kommissionen er klimaspørgsmålet på tragisk vis gledet i baggrunden. Tænker man på hvor meget EU stadigt skal gøre for at nå hen hvor man siger man vil er det ret svært at forstå at man prioritere på den måde. Men det er ikke desto mindre hvad hun har gjort.

Borte var al snak om nye tiltag der styrker klimaindsatsen, til gengæld handlede nærmest alt i talen om erhvervsinteresser, og med et sprogbrug der virkede som var det forfattet i de europæiske konservatives kampagnekontor.

til gengæld handlede nærmest alt i talen om erhvervsinteresser

Tag nu blot Europas landbrug, en af de sektorer vi indtil videre har tacklet alt for lidt, og en af områder hvor vi var blevet lovet både klima- og miljøhandling. Også her var der skuffelse, for det blev helt klart, at von der Leyen ganske enkelt ikke tør give sig i kast med industrilandbrugenes påvirkning af klima og miljø.

Landbruget blev dog faktisk nævnt hele fem gang i talen, men intet sted blev det nævnt at vi også er nødt til at tackle klimabelastningen. Én gang nævntes bæredygtigt landbrug, men udover at annoncere at en strategisk dialog om landbrugets fremtid skal lanceres – så var der intet konkret. Det virker som et kalkuleret kolossalt knæfald for EU’s magtfulde landbrugslobby. Ændringer i brug af gødning og pesticider var helt glemt, og det samme var planer om at beskytte jordkvaliteten eller forbedre dyrevelfærden, selvom millioner af EU-borgere har skrevet under på dette krav. Hvis man husker hvordan von der Leyens eget bagland kæmpede med næb og klør mod den naturgenopretning de ellers tidligere havde støttet, er det måske ikke overraskende – men det ER skuffende.

Man kunne i den forbindelse også bide mærke i, at hun talte om behovet for at beskytte vores natur, men samtidigt ikke nævnte med et eneste ord, hvor tæt vi kom på slet ikke at få naturbeskyttelse – et skrækscenarie der var drevet af højrefløjen. Det virkede ærlig talt virkelighedsfjernt slet ikke at forholde sig til det. Heller ikke tiltag til at sikre bedre jordkvalitet kunne det blive til i talen.

Nogle vil måske her søge at indvende at det måske bare var stilen for talen, at tale i store linjer, uden at være konkret. Det kan man naturligvis godt mene, men det vil ikke være sandt.

Talen var nemlig fyldt med masser af konkrete løfter og planer, men til industrien vel at mærke, og til den konservative gruppe, der fik masser af deres ønsker opfyldt. Det viser at det manglende klimafokus i sidste ende handlede om et bevidst fravalg

Bevidst at tilsidesætte vores allesammens fremtid for at tækkes den konservative gruppe vidner om, at EU-Kommissionens leder måske ikke er sig sin opgave voksen længere.

at EU-Kommissionens leder måske ikke er sig sin opgave voksen længere

Indlægget er oprindeligt bragt i Klimamonitor, og kan også findes der, via dette link.