Opinion Opinion

Hvorfor belønne svindlere?

Venstres medlem af EU-Parlamentets fiskeriudvalg, Søren Gade, har været med til at forkaste EU-regler, der vil gøre de muligt at tilbageholdeEU-støtte fra fiskere der groft overtræder reglerne. I dette indlæg i Nordjyske Stiftstidende spørger Enhedslistens Medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, Venstre forklare hvorfor de er imod at tage støtte fa svindlere.

Hvis fiskere gentagne gange groft overtræder reglerne, skal det kunne koste i EU-støtten. Det er logisk, men Venstre er åbenbart imod. (foto af @a_glitch, freeimages.com)
Nikolaj Villumsen (MEP)

Torsdag 3.2. stemte EU-Parlamentets fiskeriudvalg om noget, der burde være åbenlyst: Hvis man laver grove overtrædelser af EU’s fiskeriregler, skal det kunne få konsekvenser for den fiskeristøtte, man kan få udbetalt.

Der var faktisk enighed i EU-systemet om, at det skulle ske, og Kommissionen har derfor sendt et forslag til Parlamentet.

Det er her, det gik galt, noget, som flere miljøorganisationer havde advaret om kunne ske.

Et flertal af udvalget valgte nemlig, med stemmerne 15 mod 11, at afvise forslaget om, at hvis man groft overtræder reglerne for fiskeri, kan éns EU-støtte beskæres.

På den forkerte side af afstemningen fandt man, til min overraskelse, en dansker: Venstres Søren Gade.

Måske er det en del af Venstres nye EU-politik: Ja til at støtte dem, der fisker for meget og hvor man ikke må? Det må give de danske fiskere, der overholder reglerne, en dårlig smag i munden, når de ser, at det ikke skal have konsekvenser, hvis andre fiskere bryder de regler, de selv følger.

Jeg synes, at det er en ommer, og jeg synes, at Venstre må forklare, hvorfor de vil belønne dem, der bryder fiskereglerne, økonomisk.

Debatindlæg bragt i Nordjyske Stiftstidende 11. februar 2022.