Nyhed Byspildevand

Ny lovgivning for byspildevand sender medicinalgiganterne til lommerne

Der er endeligt indgået en aftale om nye regler for behandling af byspildevand i EU. Nikolaj Villumsen hilser den velkommen.

Foto: the Left Group

Der er netop landet en såkaldt trilogaftale om nye regler for behandling af byspildevand. Opdateringen af det over 30 år gamle direktiv vil betyde vigtige fremskridt for vandmiljøet, så mere af vores spildevand skal behandles bedre. Det understreger Nikolaj Villumsen, der som Venstrefløjsgruppens forhandler har været en del af processen siden begyndelsen.

Som noget nyt indfører revisionen af spildevands-direktivet et fjerde rensetrin, som for første gang vil fjerne den mikro-forurening, som for 92% vedkommende består af medicin- og kosmetikrester, før det udledes i naturen. For Enhedslistens EU-parlamentariker, Nikolaj Villumsen, bør der ikke herske tvivl om hvor regningen for opgraderingen skal sendes hen.

Det er det hæderkronede princip at forureneren skal betale der her er tale om. Helt praktisk betyder det, at regningen for at fjerne farlig kemi sendes til dem, der er ansvarlige for den – altså de store medicinal- og kosmetikvirksomheder. Sektorer der vel at mærke ikke er kendt for at mangle penge.

Rabat til de største forurenere var et slagsmål

Netop spørgsmålet om hvem der skal betale for den yderligere rensning af byspildevandet har været centralt i diskussionerne. Den liberale og den konservative gruppe i EU-Parlamentet insisterede på at sende dele af regningen direkte videre til skatteborgerne og dermed give rabat de store forurenere, på trods af deres rekordoverskud. Heldigvis var EU’s medlemslande dog, ligesom Venstrefløjen, ikke indstillede på automatisk at give medicinalgiganterne rabat på regningen.

Når medicinal- og kosmetikgiganterne er ansvarlige for langt, langt hovedparten af de partikler vi fjerner i det fjerde rensetrin, er det også kun rimeligt, at de betaler regningen¸ siger Nikolaj Villumsen.

På tide med handling

Nikolaj Villumsen understreget at det det på høje tid at der skrides ind med bedre regler for byspildevand. De gældende regler er mere end 30 år gamle, og tager slet ikke højde for det nødvendige 4. rensningstrin.

Nikolaj Villumsen understreger, at den nye aftale vil føre til store forbedringer for vandmiljøet i hele EU, noget han mener er vigtigt:

Med mere end 30 år på bagen var byspildevandsdirektivet mildt sagt ”renoveringsmodent”.

Når man ser på den forfærdelige tilstand for vores vandmiljø, er det ekstrems vigtigt at der nu endeligt sker noget, også for byernes spildevand. Det er klart at jeg kæmpede for at der skulle være sket endnu mere, men når det er sagt, er glad for, at der endeligt sker fremskridt.

Han fortsætter:

Vandmiljøet kan ikke vente længere – og i dag giver vi det en hjælpende hånd, samtidigt med at sikre at dem der forurener det mest, også skal betale den største del af regningen. Det er en succes.

Læs også omtale af sagen i Ingeniøren / WaterTech: Aftale om EU’s byspildevandsdirektiv på plads: Forureneren skal betale mere.