Nyhed Naturgenopretning

EU’s naturgenopretning hænger i en tynd tråd!

Efter angreb fra EU's h'jrefløj, herunder det yderste højre, hænger forslaget til stærkt tiltrængt en naturgenopretningslov for EU i en tynd tråd. Nikolaj Villumsen kalder risikoen for at den bliver helt afvist for skræmmende.

Nikolaj Villumsen in the European Parliament Plenary Chamber. (Photo: European Parliament, 2023)

EU’s naturgenopretningslov hænger i en tynd tråd, sådan beskriver Enhedslistens Medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, situationen inden man i morgen skal fortsætte maratonafstemningen fra den 15. juni. En afstemning der var fyldt med drama og ekstremt tætte stemmetal. Nikolaj Villumsen var som en af kun to danske EU-med, da miljøudvalget stemte om de første 85% af de 2500 ændringsforslag der var fremsat:

Selvom vi i første omgang fik afvist højrefløjens forsøg på at blokere EU’s naturgenopretningslov, så hænger den endelige skæbne stadigt i en tynd tråd! Sidst så vi, at kun én stemme kan gøre udslaget, og det er ikke klart hvordan den endelige afstemning vil falde ud. Det er ret skræmmende.

Det er især EU-Parlamentets store konservative gruppe der står bag kampen mod EU’s naturgenopretning, men de har fået hjælp fra både EU’s yderste højre og medlemmer af den liberale gruppe, herunder fra Venstre.

Fra alliancer med det alleryderste højre i Europa, over misinformation og vildledning til rygter om afpresning af deres egne medlemmer. EU’s højrefløj har klart vist at de skyr meget få midler, for at forhindre at vi får beskyttet og genoprettet noget af vores natur. Det er helt ubegribeligt, siger Nikolaj Villumsen.

Vildledning af vælgerne

Nikolaj Villumsen mener det er problematisk at også danske EU-politikere gemmer sig bag en dårlig undskyldning om, at det ikke handler om at man ikke vil have en naturgenopretningslov, men at man ”blot” vil have en anden udgave af den:

Sagen er jo at hvis naturgenopretningsloven væltes nu, så kommer der ganske enkelt ikke et nyt forslag, og det ved dem der føler sagen også godt. Med andre ord, betyder et nej til forslaget reelt set et nej til at EU overhovedet skal have en naturgenopretningslov. Jeg synes det er bevidst at vildlede vælgerne, hvis man påstår andet.

Nikolaj Villumsen påpeger, at hvis forslaget afvises, vil der ikke være tid til at udarbejde, fremlægge og behandle et nyt forslag før mandatet for både EU-Parlamentet og EU-Kommissionen udløber. Dermed vil et eventuelt nyt forslag, realistisk set, først kunne forventes flere år ude i fremtiden. Hvis et nyt forslag da overhovedet vil se dagens lys. EU-Kommissionen har nemlig allerede gjort det klart, at man ikke vil fremlægge et nyt forslag, hvis naturgenopretningsloven afvises.

Jeg synes at dem der søger at afvise naturgenopretning i EU som minimum bør stå ved, hvad konsekvenserne af det er, det gælder også de danskere der måtte stemme imod. De må se vælgerne i øjnene bagefter og forklare, hvorfor de i sidste ende ikke mener, at vi skal tage de her skridt til at beskytte  naturen.

Næste skridt

De sidste ca. 15% af afstemningerne om ændringsforslag følges af en afstemning om, hvorvidt det ændrede forslag kan accepteres eller ej. Afhængigt af udfaldet kan sagen ende foran hele EU-Parlamentet i juli.