EU skyller grønne forbedringer ud med spildevandet

Den endelige afstemning om en reform af EU's landbrugsstøtte – i EU kaldet CAP’en, har fundet sted i dag. Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, var ikke i tvivl om sin stemme. Det blev et nej. Et flertal i EU-Parlamentet stemte dog for.

Foto: GUE/NGL

“Et flertal i EU-Parlamentet har i ugens løb stemt alle afgørende forslag til grønne forbedringer ned, og samtidig formået at vedtage forringelser i det i forvejen utilstrækkelige forslag fra EU-Kommissionen. Konkret har flertallet afvist, at stille klare grønne krav til landbruget. I stedet bliver det frivilligt for de enkelte landmænd, om de ønsker at beskytte klimaet og naturen. Det er den helt forkerte vej at gå i den nuværende klima- og biodiversitetskrise.”

Nikolaj Villumsen havde også håbet på en retfærdig fordeling af EU’s landbrugsstøtte i form af et loft over, hvor mange penge den enkelte landmand kan modtage.

“Det betyder, at det stadig er de rigeste landmænd, der får langt størstedelen af støtten. Selv om vi ved, at de små bedrifter er bedre for klimaet og miljøet, og også skaber flere arbejdspladser. Så det er et problem, at de ikke opprioriteres i den her landbrugspakke.” siger han og tilføjer: “Det bliver nærmest umuligt at nå selv EUs egne uambitiøse klimamålsætninger på landbrugsområdet, hvis forslaget til landbrugsstøtte vedtages. Derfor stemte jeg imod forslaget.”

Minimumskrav er forvandlet til grønne forbedringer

Det store grønne flagskib for Kommissionen ”Eco-schemes” – frivillige grønne tiltag, som landbrugene kan deltage i mod at modtage ekstra midler, er blevet fremhævet som et stort fremskridt i ugens løb. I praksis er det knapt så prangende ifølge Nikolaj Villumsen.

“Det er rigtig nok, at parlamentet på den måde har afsat 30 procent af pengene til grønne tiltag. Men samtidig er definitionen på grønne tiltag blevet udvandet. I praksis betyder det, at noget af det, der burde være minimumskrav for alle nu anses som en særlig indsats, som man kan belønnes for i form af ekstra midler. Hvis ikke det er greenwashing, så ved jeg ikke, hvad det er, siger Nikolaj Villumsen, og tilføjer, at der samtidig med øremærkningen til eco-schemes også øremærkes 60 procent til den traditionelle landbrugsstøtte.”

Halvering af biodiversitetsmål

Også på biodiversitetsområdet har EU-Parlamentet forspildt sine muligheder. Rådet og Parlamentet har halveret Kommissionens forslag om, at medlemslandene skulle afsætte 10 procent af landbrugsjorden til ”naturvenlige” områder.

“I en tid, hvor biodiversiteten er i frit fald, har vi ikke råd til tilbageskridt og halve løsninger. EU’s landbrugspolitik har allerede kostet fuglebestandene og bestøverne dyrt, og nu vælger man med åbne øjne, at fortsætte af den kurs.” Siger Nikolaj Villumsen.

Han er ærgerlig over EUs manglende vilje til reelt at sætte handling bag ordene.

“Det er virkelig svært at få øje på, hvordan den her landbrugspakke på nogen som helst måde er i tråd med de flotte ord om grøn omstilling. Jeg ville ikke kunne se mig selv, klimaet og de kommende generationer i øjnene, hvis jeg havde stemt for det her.” Siger Nikolaj Villumsen.