Baggrund

Alt, du bør vide om den nye EU-kommissær

For kun anden gang i EU's historie har en kommissær forladt sin position i utide. Øropas Frederik Werner Kronborg har kigget nærmere på, hvem efterfølgeren er.

Foto: European Union 2020

Kommissærskiftet skete, da den irske handelskommissær, Phil Hogan, trak sig fra sin post, efter han var kommet i et medie stormvejr som følge af overtrædelse af corona-restriktioner i hjemlandet. Kommissionsformand Ursula von der Leyen lavede en mindre rotation i arbejdsopgaverne, og nu står EU-kommissionen klar med, hvad der ligner, en ny finanskommissær, Mairead McGuinness.

Erfaren Bruxelles-rotte

McGuinness er et velkendt ansigt i Bruxelles. Hun har siden 2004 været valgt til EU-Parlamentet for det konservative parti Fine Gael, og siddet i den kristendemokratiske og konservative gruppe EPP.

McGuinness omtaler sig selv som en kristendemokratisk politiker med en stærk social samvittighed. Med sine mange år i parlamentet blev hun i seneste periode valgt som en af parlamentets næstformand. Den post fik hun også efter EU-valget i 2019.

I plenarsalen har hun blandt andet gjort sig bemærket, da hun sad i formandsstolen ved den navnkundige Nigel Farrages sidste tale. Farrage havde planlagt en sidste salut, men det ville McGuinness ikke finde sig i, og lukkede ham af med ordene: “If you disobey the rules, you get cut off,”

Problematisk økonomisk historik

McGuinness’ konservative irske ophav tegner ikke positivt for udviklingen af en økonomi i EU, der skal gavne almindelige mennesker.

McGuinness’ parti Fine Gael, der har siddet i regering siden 2011, har stået for en hård nedskæringspolitik, som en løsning på den finanskrise, der fra 2008 ramte den irske økonomi hårdt. En så hårdt styret økonomisk politik, der har betydet, at der eksempelvis ikke siden krisens start bygget en eneste ny almen bolig i Dublin, som ellers oplever en større befolkningstilvækst.

Også i 2018 da EU debatterede digitalskat, fik McGuinness gjort sig uheldig bemærket, da hun og hendes parti forsøgte at stikke en kæp i hjulet for arbejdet, og i stedet arbejdede for, at selskaber som Apple og Google med større sikkerhed ville blive ved med, at have base i Irland.

Alt i alt ikke nogen heldig portefølje for en kommissær, som skal stå i spidsen for afgørende økonomisk politik.

Landlig tv-stjerne

Politik er dog ikke det eneste der fylder på McGuinnesss CV. Her springer det i øjnene, at hun er uddannet landbrugsøkonom, men har arbejdet både som researcher på den irske public service kanal RTÉ og ikke mindst var hun i flere år en folkekær vært på samme kanal med programmet “Ear to the Ground” der beskæftigede sig med problemstillinger i de landlige dele af Irland.

Samlet står det klart, at McGuinness er en forlængelse af den økonomiske politik, der længe har rådet i EU. Hun er en fortsættelse af EU-Parlamentets egen logik med styrkepositioner, der er baseret på interne logikker. Samtidig tyder alt på, at den økonomiske politik, som har rådet under finanskrisen, også bliver styrket under den nuværende corona-krise.