Nyhed

EU fjerner skattely fra sortliste oven på stort skattelæk: “Komplet virkelighedsfjernt”

EU’s finansministre har på et møde vedtaget at fjerne Dominica, Anguilla og Seychellerne fra EU’s sortliste over skattely. Opdateringen af sortlisten sker kun få dage efter et kæmpe international skattelæk - Pandora Papers - som knytter de tre østater til skatteunddragelse blandt verdens rige eliter.

Seychellerne er kendt for sit krystalklare vand og sine hvide sandstrande. Men østaten er også et berygtet skattely, der knyttes skatteunddragelse. Alligevel er Seychellerne nu fjernet fra EU's sortliste over skattely. (Foto: Pixabay)

EU’s finansministre har i dag på et møde vedtaget at fjerne Dominica, Anguilla og Seychellerne fra EU’s sortliste over skattely. Anguilla og Dominica, er begge er øer i Caribien imens Seychellerne er en østat, der ligger øst for det afrikanske fastland.

Opdateringen af sortlisten sker kun få dage efter et kæmpe international skattelæk – Pandora Papers – som knytter de tre øgrupper til skatteunddragelse blandt verdens rige eliter. Det får Enhedslistens EU-ordfører, Søren Søndergaard til at kalde beslutningen om at fjerne de tre øgrupper fra sortlisten “komplet virkelighedsfjernt”.

– For få dage siden fik vi det hidtil største internationale skattelæk, der afslører, hvordan verdens rige eliter ved hjælp af skattely har unddraget sig at betale millioner af kroner i skat. Folk er rasende. Og hvad er svaret fra EU? At fjerne tre af de skattely, som er involveret i skandalen fra sin sortliste. Det er jo absurd og komplet virkelighedsfjernt i forhold til det problem vi står overfor, udtaler han.

Søren Søndergaard, EU-ordfører Enhedslisten

Folketinget ikke inddraget

Han kritiserer samtidig, at Folketinget ikke er blevet inddraget i beslutningen om at den danske regering i EU valgte at støtte fjernelsen af de tre skattely fra sortlisten.

– Den danske regering har støttet, at de tre skattely nu fjernes fra EU’s sortliste. Det er en beslutning regeringen har taget egenhændigt uden at hente mandat fra Folketingets partier. I en så vigtig sag bør Folketinget selvfølgelig inddrages, hvis vores folkestyre skal tages alvorligt. Jeg vil derfor tage sagen op med finansministeren og Folketingets partier, forklarer han.

Med den seneste opdatering af EU’s sortliste er liste nu nede på 9 skattely. Ingen af de mest kendte skattely på nær Panama er at finde på listen. Samtidig har EU besluttet at EU-lande automatisk går fri af listen. Hverken Luxembourg eller Irland kan derfor komme på sortlisten selvom det er alment kendt, at de er blandt de værste skattely i verden.

Foreslår mere ambitiøs sortliste

Den fodslæbende tilgang i EU får nu Enhedslisten til at kræve, at Danmark selv tager initiativ. De har derfor fremsat beslutningsforslag i Folketinget om at Danmark indføre en national sortliste, som omfatter alle skattely – også EU-skattely.

– Den seneste opdatering af EU’s sortliste over skattely viser, at EU ikke har i sinde at gøre listen til et nyttigt redskab i kampen mod skatteunddragelse. Vi kan ikke vente på EU imens millionerne fosser ud af statskassen. Enhedslisten har derfor stillet forslag i Folketinget om at Danmark laver sin egne nationale sortliste, hvor ingen skattely undtages fra at komme på listen, afslutter Søren Søndergaard, EU-ordfører i Enhedslisten.