Nyhed EU's sociale søjle

Socialt EU-topmøde med klare Venstrefløjs fingeraftryk

På trods af modstand fra EU's arbejdsgiverforening, blev La Hulpe-erklæring vedtaget af EU's sociale topmøde.

Venstrefløjsgruppens delegation til La Hulpe-mødet

EU’s store sociale La Hulpe-topmøde endte med en erklæring der får støtte fra Enhedslistens Nikolaj Villumsen, der var med til at forhandle den på vegne af EU-Parlamentet:

Jeg er glad for at EU’s sociale topmøde slutter med en erklæring der har klare fingeraftryk fra Venstrefløjen. Ikke mindst fordi den erklæring kommer til at sætte rammerne for EU’s arbejdsmarkedspolitik for de næste 5 år.

Som en del af EU-Parlamentets officielle delegation har han været til stede under hele det sociale topmøde. Det gjorde ham til den eneste danske politiker der officielt deltog da Danmark havde besluttet ikke at sende en minister – hvilket han også kritiserede.

Klare successer i slutdokumentet

Nikolaj Villumsen er stolt af hvad han kalder klare Venstrefløjsfingeraftryk på topmødes diskussioner og den endelige erklæring:

Det er helt klart en stor succes for os at vi får EU-Kommissionen til åbne op for at se på udbudsdirektivet. Det er også vigtigt at der sættes fokus på fair arbejdsforhold i den digitale alder, at der tales om dårlige arbejdsforhold, indsats mod social dumping og beskyttelse med farlige stoffer.

Han fortsætter:

I en tid hvor højrefløjen taler om konkurrencekraft er det nødvendigt at vi husker den sociale dimension og sikrer, at det ikke er lønmodtagerne der skal betale for højrefløjens planer. Det mener jeg at La Hulpe-erklæringen hjælper med til – men det bliver en hård kamp der skal føres videre i de kommende år.

Spænding til det sidste

På trods af at der var sikkerhed omkring den endelige erklæring, efter uger med forhandlinger, var det til det sidste usikkert hvem der ville underskrive den. Den Europæiske arbejdsgiverforbund, Business Europe, kæmpede til det sidste imod erklæringen, som de fandt alt for ”ambitiøs”.  Arbejdsgivernes modstand var dog ikke nok til at holde erklæringen tilbage, og Nikolaj Villumsen er glad for at erklæring nu er underskrevet:

Det siger noget om resultatet, at de eneste der til sidst var imod, var erhvervslivets top og den blå-sorte svenske regering. Alle andre, fra medlemslande til EU-Kommission, EU-Parlamentet og den europæiske fagbevægelse bakkede op. Jeg er glad for at erklæringen er vedtaget, nu kommer arbejdet med bruge den.

Mere om topmødet

Hvis du vil vide mere om La Hulpe-topmødet og dets konklussioner, kan du gøre det her:

Du kan også læse MF Victoria Velazques’ spørgsmål til Beskæftigelsesministeren om regeringens prioriteter til La Hulpe-mødet, og Ministerens svar.