Nyhed

Medier og folketinget råber vagt i gevær: Frygter EU vil begrænse pressefriheden

Nyt forslag fra EU-Kommissionen om mediefrihed møder kritik og bekymring fra både medier og folketingets partier.

Folketinget frygter en ny EU-medielov vil begrænse mediefriheden i Danmark.

Et næsten enstemmigt Folketing har vedtaget, at et nyt forslag fra EU-Kommissionen om mediefrihed er i strid med nærhedsprincippet.

Bag vedtagelsen står også Enhedslisten, som kritiserer, at EU lægger op til at kunne gribe ind i medlemslandene beføjelser til at definere, hvilke opgaver public servicemedier skal løfte. Samtidig problematiseres det, at forslaget primært har til hensigt at styrke det indre marked for medier.

Der er tale om et kontroversielt EU-forslag, som er blevet mødt med kritik fra en bred vifte af medier i Danmark, som frygter overstatslig EU-indblanding og en begrænsning af pressefriheden.

“Kommissionens redskaber rammer helt skævt. For at løse nogle meget specifikke demokratiske problemer i nogle specifikke medlemslande lægges der op til at etablere et helt nyt og overstatsligt regelregime for mediemarkedet,” udtaler Mads Brandstrup til Altinget, der er administrerende direktør i Danske Medier, der repræsenterer næsten 300 danske medievirksomheder

Folketinget sender nu en såkaldt begrundet udtalelse til EU-Kommissionen. Vurderer en tredjedel af de nationale parlamenter, at nærhedsprincippet er brudt, er EU-Kommissionen forpligtet til at genoverveje lovforslaget.