Nyhed Brudte løfter

EU-Kommissionen løber fra sine egne løfter med arbejdsplanen for 2024

Nikolaj Villumsen kritiserer i skarpe vendinger det arbejdsprogram for 2024, som EU-Kommissionen netop har præsenteret.

Foto: The Left

Dyrevelfærdsreformen droppes i stor stil og Europæerne må fortsat leve med farlige kemikalier, alt sammen fordi EU-Kommissionen løber fra sine egne løfter og svigter EU’s borgere. Sådan opsummerer Enhedslistens Medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, det arbejdsprogram for 2024, som blev præsenteret i dag:

Et klart billede tegner sig desværre. Fra at ikke at tage dyrevelfærden alvorligt til at opgive at sikre at vi ikke udsættes for farlige kemikalier i hverdagen er det som om EU-Kommissionen nu kun har én prioritet: at løbe alt hvad remmer og tøj kan holde fra de løfter man tidligere har givet, og sætte alt til for at sikre sig at intet sker.  Det er til at skrige over.

Dyrevelfærden der blev væk

Et af de store kritikpunkter af arbejdsprogrammet er den manglende handling inden for dyrevelfærd. Selvom EU-Kommissionen vil komme med et forslag til reform af reglerne for transport af dyr, peger bl.a. dyrevelfærdsorganisationer på, at det kun er en ud af de fire punkter man havde lovet handling på. Det betyder at der hverken leveres på løfterne om forbud mod brug af bure til dyr, reglerne for landbrugsdyr eller på den længe lovede videnskabeligt-baserede ændring af dyrevelfærdslovgivningen. Nikolaj Villumsen kalder det et knæfald for reaktionære kræfter:

Af de fire dyrevelfærdsreformer vi gang på gang er blevet lovet, har vi nu pludseligt kun udsigt til at få én af dem. Det er jo ikke seriøst. Væk er løftet om at forbyde bure til dyr og reglerne for landbrugsdyr – samt ikke mindst den nødvendige gennemgribende reform af hele området. Det er knæfald for den industrielle landbrugssektor.

Ingen kemi-reform

Et andet kerneløfte fra EU-Kommissionen har været en lovet, og stærk tiltrængt, reform af kemilovgivningen REACH, men det er står nu klart at det ikke kommer. Nikolaj Villumsen mener det er resultat af mangel på mod til at gå op imod den stærke kemilobby i især Tyskland:

Det her betyder at man løber fra løftet om at forbyde langt de fleste farlige stoffer, ligesom et muligt EU-forbud mod PFAS nu er endnu flere år væk. Samtidigt skulle reformen have indeholdt et forbud mod at man kan eksportere skadelige stoffer der allerede er forbudte i EU til eksempelvis udviklingslande. Det er bundhamrende usolidarisk og er at spille hasard med EU-borgeres helbred.

En forspildt sidste chance

En af de ting der frustrerer Nikolaj Villumsen er at EU-Kommissionens manglende handling let kan betyde, at de manglende forslag vil blive udskudt i flere år. Det sker fordi en ny EU-Kommission først udpeges i slutningen af 2024, og først rigtigt begynde på store dele af sit arbejde i løbet af 2025:

Det har var sidste chance for at EU-Kommissionen fremlagde det, den havde lovet. Nu bliver det i stedet op til den næste EU-Kommission at gøre det, men den skal først udpeges, organiseres og udarbejde sit eget arbejdsprogram. Det betyder at vi sandsynligvis ikke kommer til at se nye lovforslag på de her vigtige områder før end tidligst i 2025. Jeg synes det er skandaløst.

Nikolaj Villumsen understreger også at den manglende handling bør få klare konsekvenser for den nuværende formand for EU-Kommissionen, den tyske konservative Ursula von der Leyen:

Hvis jeg skal være ærlig mener jeg at Ursula von der Leyen har gjort det helt tydeligt at hun ikke bør genudnævnes til sin post. Man bør ikke kunne løbe fra så vigtige løfter, og så stadigt have EU-Parlamentets tillid. Hendes svigt må have klare konsekvenser, afslutter Nikolaj Villumsen.

Læs også omtalen i Altinget: Grønne tiltag er forsvundet fra EU’s arbejdsprogram: ”EU-Kommissionen løber fra sine egne løfter”