Nyhed State of the European Union

Brudte valgløfter og manglende handling i State of the European Union-talen

Selvom der var lyspunkter i den store årlige State of the European Union tale, mener Nikolaj Villumsen at der manglede indhold og handling på vigtige punkter.

(Photo: The Left)

Nikolaj Villumsen fra Enhedslisten er ikke imponeret over den årlige State of the European Union, som formanden for EU-Kommissionen netop har holdt i Strasbourg:

Som alle andre i EU-parlamentet havde jeg ventet spændt på talen, for hvad enten man kan lide den eller ej, så kommer den åbenlyst til at påvirke den politiske dagsorden for os alle. Men jeg er ærlig talt skuffet.

Han mener at talen, på trods af flotte ord. bærer præg af brudte valgløfter og manglende handling på vigtige punkter.

Nikolaj Villumsen har tænkt sig at bringe dette op, når han som eneste dansker har plads i den efterfølgende debat.

Svært at få øje på det grønne

Nikolaj Villumsens første kritikpunkter handler om det, han kalder en reel mangel på grøn substans:

Først og fremmest er dybt tragisk at klimaspørgsmålet tydeligvis er gledet i baggrunden. I betragtning af hvor langt vi er fra at nå vores klimamål, og hvor meget der stadigt mangler for at sikre tilstrækkelige beskyttelse af vores natur, så er det en katastrofe hvis man ikke mener der også skal nye tiltag til.

Jeg kan ikke andet end at læse det som at Kommissionsformanden har overgivet sig til sit sorte, konservative bagland. Det har tydeligvis sat hende en skræk i livet at hendes egen politiske familie, anført af de tyske konservative, med næb og klør prøvede at sabotere naturgenopretningen.

Det er meget sigende at hun talte om behovet for at beskytte vores natur, men samtidigt ikke nævnte med et eneste ord, hvor tæt vi kom på slet ikke at få naturbeskyttelse – et skrækscenarie der var drevet af højrefløjen. Det er virkelighedsfjernt slet ikke at forholde sig til det.

Jeg mener ikke hun er sig sin opgave som leder af EU-Kommissionen voksen, hvis hun på den måde lader sig styre af valgkampstaktik og skræmmekampagner fra partibaglandet.

Det usociale Europa?

Et andet af Nikolaj Villumsens store kritikpunkter af den årlige tale om EU’s tilstand, er det han beskriver som en nærmest total mangel på løsninger på den sociale ulighed vi har set:

Efter at have hørt tale fik jeg næsten lyst til at spørge Kommissionsformanden om det var gået op for hende, at krisen over hele EU ikke mindst har ramt de lavestlønnede? Jeg syntes virkeligt at en erkendelse af de sociale omkostninger har manglet

Nikolaj Villumsen peger blandt andet på, at von der Leyen kunne have brugt muligheden til at tale om særbeskatning af de historisk høje overnormale profitter hos energispekulanterne, og hvordan penge herfra kunne være blevet brugt:

Jeg havde håbet at hun ville efterspørge skat på overnormale profitter, og det at de penge kunne bruges til at hjælpe dem der blev ramt hårdest. I en periode hvor folk over hele EU ikke har haft råd til de mest basale fornødenheder, har vi set profitter som aldrig før. Det er grotesk.

Han understreger også at det at man ikke har gjort mere for at hjælpe de svageste ikke har handlet om manglen på ressourcer til det, men derimod at man ikke ville bruge de værktøjer der var:

Det er jo langt hen af vejen med EU som med Danmark: Pengene til at sikre alle ordentlige forhold er der rent faktisk. Men man vælger fra politisk hold at fordele dem så skævt, at mens nogle har skulle tænke på om de kunne tænde for varmen om vinteren, har andre overvejet hvad farven på deres nye Porsche skulle være. Det holder jo ikke.

Heller ikke når det gælder forholdene for EU’s mange lønmodtagere, synes Nikolaj Villumsen at talen levede op til hvad den burde:

Jeg bed også mærke i, at hun nævnte fagforeninger, men intet havde med om arbejdere i prekære arbejdsforhold eller om kampen mod udnyttelse af platformsarbejdere – noget der påvirker millioner af borgere hver eneste dag.

Lyspunkterne

På trods af de mange kritikpunkter, kunne Nikolaj Villumsen dog også finde lyspunkter i talen

Jeg synes det var vigtigt at der også var tale om genopbygning af Ukraine. Vi har behov for at sikre at skoler, broer, hospitaler og så meget andet genopbygges, og vel at mærke her og nu, ikke først når krigen engang er ovre. EU bør spille en klar og positiv rolle hvis vi også der laver en koordineret indsats, så det håber jeg at vi hører noget konkret på meget snart.

Det må stå klart at Ukraine skal hjælpes på mange måder, også når det gælder at sikre at de har en fungerende økonomi, kan rense op efter de miljøkatastrofer krigen skaber og har redskaber til at vokse som samfund.

Generelt

Desværre virkede det her mere som en valgkampstale for det konservative bagland, som Von der Leyen jo er en del af, end en reel status over det forgange år og hvor vi står i dag. Det er ikke bare en forspildt mulighed, det er også tæt på at være pligtforsømmelse.

På den måde at ignorere de enorme sociale problemer vi står overfor, og ikke være villig til at bruge de værktøjer der rent faktisk er i EU-systemet, samtidigt med at man tilgodeser forældet industri og arbejdsgivere der ser stort på basale rettigheder – det er svært at være vidne til.

Samtidigt er jeg ekstremt skuffet over manglen på nye grønne tiltag. Det handlede næsten kun om hvad vi allerede har vedtaget, og ikke om, hvordan vi tager de videre skridt vi er nødt til at tage.

Nikolaj Villumsens tale under debatten

Enhedslistens Nikolaj Villumsen er en del af debatten med formanden for EU-Kommissionen. Han vil bl..a bruge sin taletid til at komme med følgende bemærkning:

Kære Kommissær, du løber fra dine valgløfter. Men du må ikke svigte! Europa har brug for klimahandling, dyrevelfærd og social tryghed. Ikke flere brudte valgløfter!