Nyhed Forslag

Enhedslisten i EU: Omlæg golfbaner i stedet for braklægningsområder

Medlem af EU-Parlamentet Nikolaj Villumsen fremsætter forslag om at benytte landets golfbaner til græsning, i steder for at stoppe med braklægning.

Visualisering af hvordan inddragelsen af golfbaner fysisk kan tage sig ud. Kilde: Enhedslistens forestillingsafdeling.

Den forventede globale reduktion i tilgængelig hvede har ført til mange bekymrede miner i både Danmark og EU.

Et første forslag lød på at indlemme brakarealer og tillade pesticidbrug hvor det ellers var forbudt. På den måde var håbet at frigøre arealer til ekstra dyrkning eller græsning, for at kompensere for den øgede efterspørgsel.

Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, der bl.a. har en bachelorgrad i teoretisk landbrugsplanlægning, mener der er en langt mere effektiv og åbenlys løsning:

I stedet for at smadre mange års miljøbeskyttelse ved at ødelægge braklægningsplaner og tillade brug af sprøjtemidler i beskyttede områder, bør vi inddrage landets små 200 golfbaner og bruge dem som midlertidige græsningsarealer.

I Danmark fylder golfbaner, ifølge Danmarks Naturfredningsforening, mindst 13.000 hektar. Hvis en græssende ko skal bruge mellem 0.4 og 1 hektar at græsse på, vil en inddragelse af danske golfbaner give græsningsmulighed for mellem 13.000 og 32.500 ekstra køer om året.

Jeg har konsulteret vores golfbaneekspropriationsekspert, Hr. A. P. Rilsnar, der længe har arbejdet på et lovgivningsudkast til inddragelse af golfinfrastruktur, og han har forsikret mig om, at en inddragning kan ske hurtigt og effektivt, så jeg kan vitterligt ikke se nogen hindring for vores udspil.

”Samtidigt skal vi også huske på, at en eventuel kompensation til golfbaneejerne vil være ret minimal, da de græssende køer jo vil levere løbende betaling i form af gødning og græsklipning. Og hvis fattige danskere kan vente i månedsvis på varmehjælp, mon så ikke golfbaneejerne kan vente lidt med deres støtte også,” siger Nikolaj Villumsen afsluttende.

”Ærlig talt lyder dette langt mindre som en aprilsnar, end det oprindelige forslag fra Kommissionen,” skriver Villumsen senere til det velrespekterede netmedie enhedslisten.eu

Af planlægningshensyn foreslår Villumsen at indlede inddragningen af golfbanerne i dag, og lade den løbe frem til 1. april 2023.

For yderligere information, uddybende spørgsmål og interviews i dag, 1. april, kontakt:

Golfbaneekspropriationsekspert A. P. Rilsnar, +32 228 47 692