Nyhed Migrationspagt

EU’s migrationspagt krænker menneskerettighederne

EU's migrationspagt er, trods pæne ord, usolidarisk og vil krænke flygtninges rettigheder, lydet det fra Nikolaj Villumsen.

Retten til asyl begraves i EU. foto: the Left

Mens medlemmerne af EU-Parlamentet debatterer EU’s kontroversielle migrationspagt, en samling af ni forskellige lovforslag, samles civilsamfundsorganisationer lige udenfor til en demonstration mod hvad de mener, er en umenneskelig aftale.

Enhedslistens Nikolaj Villumsen er enig med deltagerne fra de mange europæiske NGOere der frem til det sidste søger at råbe politikerne op:

Kort sagt så mener jeg at migrationspagten risikerer at krænke menneskerettighederne for uhyggeligt mange – og derfor mener jeg at den bør genforhandles, siger han, og fortsætter:

I stedet for den brutalisering af EU’s ydre grænser, som der lægges op til med pagten, bør vi i stedet sikre en reelt en solidarisk fordeling af flygtningene der kommer til Europa, stoppe de ulovlige push backs og andre overgreb mod mennesker på flugt – og så bør vi hjælpe massivt i nærområderne.

At købe pigtråd er ikke solidarisk

Selv om en del opmærksomhed i forbindelse med aftalen har drejet sig om en solidarisk fordeling af flygtninge, advarer Nikolaj Villumsen dog mod at lade sig narre af ordlyden:

Realiteten er, at den ”solidariske omfordeling” der tales om, slet ikke er solidarisk når det kommer til stykket. Dels gælder den kun i visse tilfælde, og dels kan landene købe sig fra deres ansvar. Helt konkret kan man, i stedet for at være med til at tage nogle af de flygtninge der er ankommet, betale for en masse pigtråd eller nogle droner til lande som Tyrkiet eller EU’s ydre grænser.

Han mener der kun er en måde man kan kalde det der sker for solidarisk på:

Den eneste måde man på ærlig vis kan kalde den omfordeling der tales om solidarisk, er hvis man tilføjer et ”u” først i ordet.

Rettigheder under pres

Ifølge Nikolaj Villumsen er det kæmpe problem, at migrationspagten sætter helt basale rettigheder under pres. Han fremhæver at migrationspagten bl.a. kan betyde, at asylansøgere, med udgangspunkt i deres oprindelsesland, kan anses for at have statistisk lille sandsynlighed for asyl og dermed kan ende med at få en ringere asylbehandling end andre. Enhedslisten frygter, at det vil gå ud over flygtninge som er personligt forfulgt på grund af eksempelvis religion, politiske holdninger eller seksualitet og dermed har et reelt beskyttelsesbehov:

EU’s migrationspagt er, som den ser ud nu desværre et opgør med den individuelle ret til at søge asyl og få en ordentlig behandling. Jeg frygter at det vil ramme mange flygtninge, som er personligt forfulgt på grund af deres religion, politiske holdninger eller seksualitet hårdt, siger Nikolaj Villumsen

Han udbygger synspunktet:

Helt konkret synes jeg at det er et stort problem at den aftale der skal stemmes om, i praksis gør det sværere for folk på flugt at søge asyl. Jeg mener man skal huske, at folk ikke flygter for sjov. Desværre er det som om folk glemmer netop den del, ligesom mange er alt for villige til at afhumanisere flygtningene, og nægter at se dem som individer.

Forkert at satse på diktatorer

Nikolaj Villumsen er også yderst kritisk over for det, han kalder en outsourcing af flygtningehåndtering til diktatorer og krigsherrer. Han peger på, at man i stedet bør satse på massiv hjælp i nærområderne, så folk ikke har grund til flygte mod Europa til at begynde med:

I stedet for at fortsætte den forfejlede politik med at gøre Erdogan, libyske militser og andre slyngler til grænsevagter for EU bør man lave et reelt løft i nærområderne så færre flygtninge tvinges mod Europa. Det vil mindske opgaven for det enkelte medlemsland og bidrage til at færre tvinges på flugt.

Han peger også på, at det ikke er en langtidsholdbar løsning at søge at betale despoter for at holde flygtninge fra EU’s grænser:

Vi har jo allerede set utallige eksempler på, hvordan det ikke virker til flygtninges fordel, og hvordan despoter som Erdogan kan bruge det til at afpresse EU med i fremtiden. Det er som at tisse i bukserne for at holde sig varm i kulden.

Et enkelt lys i mørket

Selvom Nikolaj Villumsen er kritisk overfor næsten hele EU’s migrationspagt, i form af otte af de ni forslag, er der dog også én del af pagten han har tænkt sig at stemme for. Det drejer om forslaget om en EU-ramme for genbosætning – et forslag der blev forhandlet hjem af Venstrefløjsgruppens svenske medlem, Malin Björk:

Det eneste reelle lyspunkt i det mørke der er EU’s migrationspagt, er forslaget om genbosætning, som min gode svenske kollega Malin Björk har forhandlet hjem. Her sikres der nemlig stadigt at der tages hensyn til, at folk på flugt er mennesker med håb, drømme og rettigheder. Det vil jeg gerne støtte op om.

Mere om sagen

Du kan finde mere om EU’s migrationspagt og hvorfor den er problematisk her:

1. Information: For blød eller alt for skrap? Ny migrationslov får stærk kritik fra ngo’er og den hårde højrefløj
  2. Danmarks Radio: EU er omsider klar med stor migrationslov: Dansk Folkeparti og Enhedslisten er enige om, den ikke skal stemmes igennem
  3. Politiken: EU-Parlamentet stemmer ja til migrationspagten
  4. Danmarks Radio: TV-avisen 10. april
  5. Avisen Danmark: Efter otte års tovtrækkeri: EU-Parlamentet stemmer ja til migrationspagten
  6. Danmarks Radio: EU vedtager nye regler på migrations- og asylområdet
  7. DR P1 debat med Frederikke Hellemann: Migranter bag pigtråd?