Ingen EU-støtte til krænkere

Onsdag stemmer EU-Parlamentet om oprettelsen af en retsstatsmekanisme, der skal bidrage til at sikre, at medlemslandene overholder demokratiske rettigheder.

Nikolaj Villumsen, Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet, håber på, at nye regler vil betyde, at EU-kasserne kan smækkes i overfor de lande, der bryder basale menneskerettigheder. (Foto: Uffe Karlsson)

Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet Nikolaj Villumsen har deltaget i forhandlingerne og håber, forslaget bliver vedtaget.

– Vi har brug for en klokkeklar konsekvens over for de regeringer, der krænker borgernes rettigheder. Derfor skal EU-kassen smækkes i for Orban og alle andre, der krænker grundlæggende menneskerettigheder og demokrati, siger Nikolaj Villumsen.

Kassen skal smækkes i for Orban

Konflikten om mulige konsekvenser for manglende respekt for grundlæggende rettigheder har spillet en afgørende rolle i forbindelse med forhandlingerne om EU’s budget og genopretningsfond. Forslaget om oprettelse af en retsstatsmekanisme øger derfor presset på EU-kommissionen og de aktuelle forhandlinger om overholdelse af retsstatsprincipperne bør være en forudsætning for at modtage EU-støtte.

– Hvis EU skal bryste sig af at være demokratiets og menneskerettighedernes vogter, kræver det handling og ikke kun flotte ord. Vi har brug for en uafhængig og løbende overvågning af overholdelsen af de demokratiske spilleregler i alle medlemslande, siger Nikolaj Villumsen og uddyber:

– Det handler ikke alene om at sikre, at ungarske og polske borgeres demokratiske rettigheder beskyttes. Det handler om, at alle borgere i EU-fortjener at deres demokratiske rettigheder beskyttes og, at der er en konsekvens, når det ikke sker.