Pressemeddelelser

EL: Nyt platformsdirektiv er et skridt i den rigtige retning, men beskytter desværre langt fra alle falske selvstændige

EU-Kommissionen har i dag fremlagt sit forslag til direktiv om bedre beskyttelse af ansatte på digitale platforme. Direktivet vil tage livtag med arbejdsforholdene for de 28 millioner europæere, der arbejder som falske selvstændige på digitale platforme som Wolt, Uber og Gorillas.

Foto: Katinka Klinge
Rasmus Vestergaard Madsen

Kommissionen vil bl.a. sikre større gennemsigtighed i platformes algoritmer, så det bliver mere gennemskueligt, hvordan platformsmedarbejdere overvåges, arbejdsopgaver fordeles og prissættes. Ligesom der skal gives ret til organisering i fagforeninger og kollektiv forhandling.
Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet Nikolaj Villumsen, udtaler:

Det er rigtig positivt, at EU-Kommissionen har lyttet til os og klokkeklart afviser muligheden for at lave en ny 3. kategori på arbejdsmarkedet, som de multinationale platforme ellers har lobbyeret hårdt for. Det betyder at direktivet lukker muligheden for, at
platformsarbejdere kan ende uden rettighederne som lønmodtager og uden friheden som selvstændige.

I direktivet forslås det også at indføre en række kriterier samt en ny formodningsregel som vil pålægge de digitale platformsvirksomheder deres arbejdsgiveransvar. Det betyder, at det som udgangspunkt skal antages, at platformsmedarbejdere er ansatte og derfor skal have samme rettigheder som andre lønmodtagere, når kriterierne er opfyldt.

Formodningsreglen er et helt afgørende element i at sikre tryghed for platformsarbejdere, men Kommissionens forslag er alt for vagt og kommer kun til at dække en brøkdel af dem der i dag arbejder på digitale platforme. Det er altså ikke godt nok. Jeg vil i de kommende forhandlinger arbejde for, at man som udgangspunkt er lønmodtager til det modsatte er bevidst.

Med dagens udspil forholder Kommissionen sig dog alene til problemerne hos digitale platformsvirksomheder og ikke andre brancher, som bl.a. byggeriet, hvor udnyttelsen af falske selvstændige også er massivt udbredt.

Det Kommissionen er kommet med i dag løser langt fra alle problemer med udnyttelsen af falske selvstændige. Opgøret med kyniske arbejdsgivere der gør ansatte til falske selvstændige, på det europæiske arbejdsmarked, er langt fra slut og jeg vil blive ved med at kæmpe for at få stoppet udnyttelsen af mennesker i prækære ansættelser.

Kontakt:
Nikolaj Villumsen TLF: 61 62 50 99