EL: EU-parlamentet tromler den danske arbejdsmarkedsmodel

Flertallet i EU-parlamentet (443 for, 192 imod og 58 blanke) har i dag blåstemlet forhandlingsmandatet fra beskæftigelsesudvalget til en EU-bestemt mindsteløn ved at afvise forslaget fra Nikolaj Villumsen (EL) og Marianne Vind (S) om at realitetsbehandle parlamentets holdning til spørgsmålet.

Foto: The Left
Rasmus Vestergaard Madsen

Dermed kommer EU-parlamentet i de kommende forhandlinger med Ministerrådet og EU-kommissionen til at presse på for et vidtgående direktiv for en EU-bestemt mindsteløn uden nogen juridisk bindende undtagelser for den danske arbejdsmarkedsmodel.

Medlem af EU-parlamentet for Enhedslisten, Nikolaj Villumsen, udtaler:

Jeg skal ikke lægge skjul på at jeg er dybt skuffet over resultatet af afstemningen. Mens danske og svenske medlemmer af EU-parlamentet står samlet og skriger om faren ved en EU-bestemt mindsteløn for vores overenskomst-baserede arbejdsmarkedsmodel, så bliver vi kørt hårdt og brutalt over af flertallet i parlamentet.

Var forslaget om at realitetsbehandle forhandlingsmandatet blevet vedtaget ville Enhedslistens Nikolaj Villumsen sammen med andre nordiske kollegaer have forslået en undtagelse for Danmark og Sverige. Dette forslag får nu ikke lov at komme til behandling.

– Det er tydeligt at der i EU-systemet mangler en forståelse hvor alvorlig en trussel en EU-bestemt mindsteløn udgør for den danske arbejdsmarkedsmodel. Vi kan ikke engang få lov at behandle vores forslag om en undtagelse for den danske arbejdsmarkedsmodel i det samlede EU-parlament.

EU-parlamentet er nu klar til at indlede forhandlinger med EU-landenes beskæftigelsesministre og EU-kommissionen om direktivforslaget. Med dagens vedtagelse står det nu klart at EU-parlamentet bestemt ikke bliver en medspiller for Danmark i de videre forhandlinger.

Enhedslisten samlede i sidste uge et bredt flertal i Folketingets beskæftigelsesudvalg for, at den danske regering skal afvise mindstelønsdirektivet, når det skal behandles blandt EU’s beskæftigelsesministre på ministerrådsmødet d. 6. december.

– Det bliver uden tvivl op ad bakke for den danske beskæftigelsesminister at forsvare den danske arbejdsmarkedsmodel. Den danske regering har fået et klokkeklart mandat fra Folketinget til at afvise direktivforslaget – nu er det op til regeringen at vise at den står fast.

Efter afslutningen på de såkaldte trilog-forhandlinger mellem EU-parlamentet, medlemslandene og EU-kommissionen er afsluttes skal direktivforslaget endelig godkendes i EU-parlamentet

– Vi giver ikke op og jeg kommer til at slås imod angrebet på de danske overenskomster til det sidste her i EU-parlamentet.