Nyhed Ny klimakampagne:

Vi er den grønne omstilling

Vi er den grønne omstilling. Sådan lyder det i en ny kampagne fra Enhedslisten i EU-Parlamentet.

– Sundhedskrisen har ikke fjernet klimakrisen. Det er afgørende at vi laver en grøn og solidarisk kriseløsning sådan, at der skabes grønne arbejdspladser, og vi når i mål med den nødvendige grønne omstilling, før klimaforandringerne kommer ud af kontrol, siger Enhedslisten medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen.

Enhedslisten mener blandt andet, at EU skal garantere, at 50 procent af genopretningsmidlerne skal gå til grønne initiativer, og at EU’s udviklingsfonde skal omprioriteres til fremtidens grønne løsninger og job. Sidst men ikke mindst er det også vigtigt for Enhedslisten, at den grønne omstilling i fremtiden tænkes ind i forskningspuljerne.

Almindelige mennesker i centrum

Klimakampen handler ikke kun om procenter og udregninger. Klimapolitik handler om og har stor betydning for menneskers hverdag. Enhedslisten har præsenteret en lang række politiske initiativer, som i EU og i Danmark kan være med til at sikre, at den grønne omstilling bliver retfærdig.

– Det er vigtigt, at vi sørger for at EU’s milliarder ikke ødsles væk på fossile brændsler og virksomheder, som ikke overholder gældende overenskomst. Vi skal i stedet investere i grønne arbejdspladser, bæredygtig omstilling og forskning. Vi må og skal handle på klimakrisen, hvis vi skal undgå nye katastrofer. Derfor er det afgørende at løsningen af den økonomiske krise og klimakrisen går hånd i hånd, afslutter Nikolaj Villumsen.

På siden Vi er den grønne omstilling kan du finde hele kampagnen og hente aktivist-kittet, hvis du selv vil være med.