Nyhed Brev til EU-Kommissæren:

Ukrainske flygtninge skal sikres ordentlige forhold

Enhedslistens Nikolaj Villumsen har sammen med kollegaer fra EU-Parlamentet taget kontakt til EU-Kommissæren for beskæftigelse og sociale rettigheder, Nicolas Schmit, for at sikre ordentlige forhold for ukrainske flygtninge.

Enhedslistens EU-parlamentariker, Nikolaj Villumsen, med brevet til Kommissær Schmit.

Når ukrainske flygtninge indtræder på arbejdsmarkederne i EU, skal det sikres at de tilbydes samme løn- og arbejdsvilkår som alle andre. Det må ikke ske at skruppelløse arbejdsgivere underbetaler eller udnytter dem, noget vi desværre har set ske overfor udenlandsk arbejdskraft alt for mange gange før.

For at sikre det, har Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, sammen med sine koordinator-kollegaer fra fire andre politiske grupper i dag sendt et brev til Nicolas Schmit, EU-Kommissæren der er ansvarlig for Beskæftigelse og sociale rettigheder.

Det er helt essentielt at vi sikre, at flygtninge fra Ukraine ikke bliver udsat for udnyttelse af skruppelløse arbejdsgivere. Det er der heldigvis også opbakning til fra mine kollegaer, nu håber vi at Kommissæren vil handle hurtigt.

Nikolaj Villumsen har taget initiativ til brevet, der påpeger behovet for trepartsaftaler i EU-landene, ligesom det understreges at det bør sikres, at EU-midler der sigter mod at hjælpe flygtningene, kun skal kunne udbetales til virksomheder der respekterer retten til at være i fagforeninger og som tilbyder ordentlige løn og arbejdsforhold.

Brevet til Kommissær Schmit er afsendt af koordinatorerne i EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg fra de følgende politiske grupper:

• Venstrefløjsgruppen (Enhedslistens gruppe)
  • Den socialdemokratiske gruppe
  • Den grønne gruppe
  • Den Konservative gruppe
  • Den liberale Renew Europe-gruppe

Koordinatorerne, der fungerer som talspersoner for deres respektive politiske grupper understreger også vigtigheden af, at alle, fra EU-Kommissionen til arbejdsmarkedets hurtigt skrider til handling.

Brevet kan også findes her:

Letter to Commissioner Nicolas Schmit on Ukrainian refugees 2022