Tidligere græsk finansminister opgiver håb om EU-reformer

Frustrationen over EU’s manglende hjælp til Italien og Spanien får nu den tidligere græske finansminister og kendte venstrefløjspolitiker Yanis Varoufakis til at opgive håbet om en reform af EU.

Yanis Varoufakis førte under folkeafstemningen i 2016 kampagne for at Storbritaninen skulle blive i EU for at reformere det. Han har nu skiftet holdning og mener at briterne traf det rigtige valg ved at stemme sig ud af EU. Foto: DTRocks

Coronakrisen har ramt økonomierne i flere EU-lande hårdt. Den konkrete hjælp fra EU har imidlertid lade vente på sig, og det har fået kritikken til at hagle ned over EU. Mange, især i de sydeuropæiske lande, føler at EU har svigtet med at hjælpe i krisen. Alene i Italien har en meningsmåling vist, at 88 procent af italienerne føler sig svigtet af EU under coronakrisen og at hele 67 procent mener, at EU-medlemskab er en ulempe for Italien.

Og frustrationen med EU’s rolle er nu blevet så udbredt, at den også har fået taget i folk, der ellers har været kendt for at bakke helhjertet op om EU-projektet. Den tidligere græske finansminister og venstrefløjspolitiker Yanis Varoufakis har skiftet holdning og mener nu ikke længere, at det var en forkert beslutning, da briterne i juni 2016 valgte at stemme sig ud af EU. I et interview d. 25 marts i den britiske avis The Telegraph forklarer han, at nu har mistet al håb om at EU kan reformeres.

– Yanis Varoufakis

“Jeg tror ikke, EU er i stand til at gøre andet for os end skade. Jeg var imod Brexit, men er nu kommet frem til, at briterne gjorde det rigtige – også selv om de gjorde det af de forkerte årsager.”

Yanis Varoufakis blev for alvor kendt på den europæiske scene, da han som græsk finansminister og medlem af venstrefløjspartiet SYRIZA tog kampen op imod EU’s nedskæringspolitik i landet med en strategi om at gennemføre ’civil ulydighed’ overfor EU.

Han stiftede efterfølgende det europæiske parti DiEM25, der ved EU-Parlamentsvalget i 2019 stillede op på en valgplatform med krav om en reformering af EU. Partiet fik i flere lande under 1 procent af stemmer og lykkedes dermed ikke med, at få valgt nogen medlemmer til EU-Parlamentet.