Nyhed Søren Søndergaard:

Vi skal være solidariske, men vi skal ikke redde euroen

Ifølge Enhedslisten bør Danmark være solidarisk med de befolkninger i EU, som er hårdest ramt af coronakrisen. Men partiet understreger samtidig, at der ikke bør bruges en øre på at redde euroen fra dens krise.

Coronaen raser forsat over hele Europa. Særligt økonomierne i sydeuropæiske lande som Italien og Spanien er blevet hårdt ramt af krisen. Med udsigten til negativ vækst og behovet for store offentlige investeringer frygter mange, at de sydeuropæiske økonomier knækker sammen under byrden. For at komme de kriseramte lande til hjælp, foreslår flere i EU-toppen nu en stærkere finanspolitisk union i EU med optagelse af store lån og fælles gæld.

I Folketinget er Enhedslistens EU-ordfører Søren Søndergaard enig i, at der er brug for solidaritet med de lande i Europa, som er hårdest ramt af corona-krisen. Han understreger dog samtidig, at de såkaldte euro-obligationer, hvor EU-landene optager fælles gæld, ikke er den rigtige løsning.

I stedet foreslår han en model, hvor landene går sammen om en fælles lånegaranti, hvor der stilles sikkerhed for afdrag og rentebetalinger i fremtidige udbetalinger af EU’s struktur- og landbrugsstøtte. Det vil ifølge ham give de kriseramte lande i Sydeuropa mulighed for akut at låne til en meget billigere rente uden at Danmark og andre lande risikerer at hæfte for de mulige tab.

– Den måde vi har foreslået, at være solidarisk er, at man giver landene lån til den lavest mulige rente, og man så siger, at den garanti, der bliver stillet for de lån, det vil være fremtidige udbetalinger for EU’s strukturfonde og landbrugsstøtte. Så vil man være sikker på at pengene kommer tilbage, og så behøver man ikke stille alle mulige andre krav.

Han understreger, at konstruktionen skal laves udenfor EU’s normale budget og alene er tiltænkt akut hjælp til de kriseramte lande på den korte bane, men at løsningen på det længere sigte er, at give lande som Italien og Spanien mulighed for helt at forlade euroen på en ordnet vis.

– Det er meget afgørende, at det vi snakker om, er den aktuelle akutte situation. Hvordan vi kommer ud af de dårligdomme som corona har bragt med sig. Euroens dårligdommen, dem skal vi derimod ikke være med til at redde. Den danske befolkning har været så fornuftig at holde Danmark uden for euroen. Vi skal sige til de sydeuropæiske lande, at vi vil hjælpe dem til at træffe en lige så fornuftig beslutning, og lave en overgangsordning, så de kan komme ud af euroen.

EU’s stats- og regeringsledere mødes d. 23 april via videolink for at diskutere de forskellige forslag.

Se hele interviewet med Søren Søndergaard der blev bragt på DR1 d. 23 april 2020.