Nyhed Greenwashing

Politikere og advokat mistænker dansk klagebehandling af greenwashing for at være ulovlig

Der er fare for, at Danmark, med mangelfuld beskyttelse mod vildledende klimamarkedsføring, svigter forbrugerne. Den fremgangsmåde skader forbrugerne og sætter virksomheder i en unfair situation. Det er ikke blt forkert, men kan også være brud EU-lovgivning, skriver Børsen i en artikel om greenwashing.

Greenwashing skal stoppes, og danske fødevarevirksomheder skal ikke slippe let fra at lyve sig grønne og klimavenlige.

Artiklen beskriver hvordan danske fødevarervirksomheder nogle gange kan slippe afsted med greenwashing af deres varer. Det sker når deres klimavenlige påstande kun vurderes – og eventuelt sanktioneres – ud fra særlovgivningen for fødevarer, i stedet for også at benytte  markedsføringsloven. Andre produkter end fødevarer vurderes netop ud fra  markedsføringsloven, som kan være mere restriktiv.

Enhedslistens Medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen, vil have undersøgt om den danske praksis er i orden:

“Jeg synes, det er afgørende at få afklaret, om praksis i Danmark er lovlig. Kan det virkelig være rigtigt, at man ikke behandler efter markedsføringsloven, når det gælder fødevarer? Det har jeg en mistanke om, at det ikke er,”

Artiklen indeholder også vurdering af sagen fra en advokat og reaktioner fra andre partier.

Hele historien kan læses på børsen.dk – via dette link.