Opinion Fælles debatindlæg

Wolt og andre platformsvirksomheder snylter på bude og restauranter. Det skal stoppe!

I et fælles debatindlæg beskrives det hvordan platformsvirksomheder som Wolt dræber restaurationsbranchen og udhuler vores arbejdsmarkedsmodel. Det er på tide at gøre op med snylteriet. Budene gør det ved at strejke, og restauranterne boykotter platformen. Nu mangler vi bare EU-lovgivningen.

Indlægget er skrevet af Rasmus Emil Hjorth (selvstændigt madbud hos Wolt), Marianne Vind (Medlem af EU-Parlamentet for Socialdemokratiet), og Nikolaj Villumsen (Medlem af EU-Parlamentet for Enhedslisten),

(Photo: @vorax, freeimages.com)
Nikolaj Villumsen (MEP)

Budene strejker, og restauranterne siger fra. Det er tid til at gøre op med platformsvirksomhedernes snylterier.

Det startede med, at en håndfuld aalborgensiske restauranter boykottede platformsvirksomheden Wolt. Restauranterne er ved at blive kørt i sænk, fordi Wolt tager en provision på op mod 30 procent af madens pris for at levere den ud til kunderne. Boykotten har siden spredt sig til hele landet. Samtidig siger Wolts bude fra endnu en gang. Sidste onsdag demonstrerede de foran Wolts hovedkvarter i København, mens virksomheden forsøgte at spise dem af med en lunken kasse sodavand.

Begivenhederne de seneste par uger viser med al tydelighed, at platformsvirksomheder som Wolt er villige til at snylte på alt og alle for egen vindings skyld. Men nu er målet fuldt for både restauratører og bude. At platformsvirksomhederne har moral til at underbetale deres bude og dræne restauranterne, kan vi ikke gøre noget ved. Men vi kan begrænse deres mulighed for at gøre det.

Derfor skal vi undersøge, om platformsvirksomhederne undviger lovgivningen allerede nu. Skattestyrelsen har slået fast, at Wolt-budene skal betragtes som ansatte, og derfor er Wolt på kant med loven, når den bruger sine bude som falske selvstændige – og dermed slipper for at betale forsikringer, pension og andre rettigheder. Samtidig er Forbruger- og Konkurrencestyrelsen ved at undersøge, om Wolt bryder med EU’s konkurrenceregler, når firmaet tager de kæmpestore provisioner fra restauranterne.

Men der er også brug for ny lovgivning, som kan lukke alle smuthullerne. EU er på vej med et nyt platformsdirektiv, som forventes vedtaget til november. Her skal vi skrue helt op for ambitionsniveauet. Vi skal slå fast, at platformsvirksomhederne skal behandle deres bude som ansatte. De skal betale pension, udstyr og forsikringer, og de skal stoppe med at forhindre deres bude i at organisere sig. Næste skridt må være at sikre, at platformsvirksomhederne ikke snyder restauranterne og de forbrugere, som bestiller mad.

Vi er dødtrætte af, at platformsvirksomhederne dræber restaurationsbranchen og udhuler vores arbejdsmarkedsmodel. Nu siger vi fra, og nu tager vi opgøret med deres lumske fiksfakserier.

Indlægget er oprindelig bragt i Information, og kan findes her.