Opinion Debatindlæg

Når diktatorens barnebarn byder på vin til morgenmad

Kan det virkeligt passe at EU-Parlamentets konservative gruppe inviterer til vinsmagning klokken 9 om morgenen, en vinsmagning der først slutter en halv time før dagens afstemninger begynder? Nikolaj Villumsen skriver om noget af det, man kan komme ud for i EU-Parlamentet.

Reklame for Alessandra Mussolinis vinsmagning i EU-Parlamentet
Nikolaj Villumsen (MEP)

Det er næppe nogen hemmelighed at der er en hel del arrangementer i og omkring EU-Parlamentet der involverer alkohol, herunder nogle der er betalt af dele af Europas store vinindustri.

Ej heller er det et særsyn at se invitationer til lobbyarrangementer om morgenen i EU-Parlamentet. Faktisk er morgenmadsarrangementer nærmest sin helt egen kategori: kom forbi og få en halvdårlig morgenmad, mens der tales om dette eller hint.

Det er til gengæld ret sjældent at man ser de to ting blive kombineret til én og samme ting. Men det er ikke desto mindre hvad der for nyligt fandt sted i EU-Parlamentet, under den såkaldte mini-samling i Bruxelles.

Her var der nemlig, under overskriften In vino veritas, inviteret til diskussion og vinsmagning i et af de mange møderum. Det hele startede klokken 9 om morgenen og forløb helt til klokken 11 – eller kun en halv time før end vi alle skulle være i gang med at stemme om en række vigtige emner. Invitationen kom fra EU-Parlamentets største politiske gruppe, den konservative EPP alliance.

Og tag ikke fejl, der var vigtige ting på dagsordenen. Herunder det seneste tiltag i klimakampen (noget højrefløjen naturligvis gjorde sit bedste for at underminere i sidste øjeblik). Eller hvad med udpegelsen af et ny medlem af EU’s revisionsret, for slet ikke at nævne den årlige rapport om retsstatstilstanden i EU. Ingen af delene virker som noget der burde stemmes om efter en to-timers vinsmagning.

Hvis det ikke er vildt nok, så er den italienske politiker, og medlem af den Konservative EPP-gruppe, der har inviteret til det hele er den italienske diktator Benito Mussolinis barnebarn, Alessandra Mussolini. Hvis du synes du har hørt hendes navn før er det måske fordi hun også tidligere har været EU-parlamentariker, og i denne omgang kom ind som Silvio Berlusconis suppleant. Det kan naturligvis også være at du bedre kan huske dengang for nogle år siden hvor hun truede med at sagsøge alle der sagde noget grimt om hendes bedstefar på sociale medier. Eller dengang i 2006 hvor hun i et TV-program udbrød hellere fascist end homoseksuel (men med et mere vulgært sprogbrug).

Man kan sige meget om EU-Parlamentet, men kedeligt er her i hvert fald ikke!

Indlægget er oprindeligt bragt i Dagbladet Arbejderen, og kan også findes der.