Opinion Debatindlæg

Går DF nu ind for at homoseksualitet skal være forbudt?

I et debatindlæg spørger Nikolaj Villumsen hvorfor Dansk Folkeparti, som eneste danske parti i EU-Parlamentet, undlod at støtte resolutionen om, at homoseksualitet skal afkriminaliseres universelt.

Foto: The Left
Nikolaj Villumsen (MEP)

I vores dages Danmark kan de fleste af os nok blive enige om, at det ikke skal være ulovligt at være homoseksuel. Ydermere kan vi nok være enige om, at det bør gælde hvad enten man er i Europe eller et andet sted på kloden. De fleste, men ikke alle. For da EU-Parlamentet under samlingen i Strasbourg, som reaktion på at man nu i Uganda i ramme alvor taler om dødsstraf for homoseksualitet, stemte om netop det spørgsmål, skete der noget vildt.

Mere end hvert ottende Medlem af EU-Parlamentet, 98 for at være helt præcis, ville nemlig ikke støtte princippet om at homoseksualitet universelt set bør afkriminaliseres. De 98 stemte enten blankt eller direkte imod. Jeg kan ærlig stadigt ikke helt begribe, at så mange ikke vil støtte princippet om, at det at være en LGBTQI+ person, ikke skal være strafbart med fængsel eller værre.

Endnu mere vildt er det, at man blandt de 98 EU-Parlamentarikere til min overraskelse også finder én fra Danmark. Nærmere bestemt Dansk Folkepartis Anders Vistisen.

Det synes jeg rejser en række spørgsmål, herunder om hvorvidt DF som parti ikke støtter princippet om afkriminalisering af homoseksualitet? I så fald må man håbe at de så, i det mindste, vil føre kampagne for at Danmark skal give asyl til alle dem der flygter på grund af deres seksualitet og middelalderlige love i hjemlandene.

Man kan vælge at sige, at det på ingen måde er kønt at se Dansk Folkeparti på denne måde er i seng med Europas yderste højre i så høj grad, at de åbenbart ude af stand til at give udtryk for, at man ikke skal i fængsel for sin seksualitet. Men jeg synes det er værre end ”ikke kønt”, jeg synes det er skræmmende.

Der er mange kampe der skal tages i EU, tænk at én af dem stadigt er LGBTQI-rettigheder på så fundamentalt et plan. For det bør være helt klart at man ikke skal frygte fængsel og dødstraf for sin seksualitet; det gælder hvis man er i Danmark, hvis man er i Uganda eller hvis man er et hvilket som helst andet sted.

Kære Dansk Folkeparti, jeg håber I kan bekræfte at der her var en kæmpe fejl fra jeres side?

Indlægget er oprindeligt bragt på Altinget.dk, og kan også findes der.