Nyhed Folkeafstemning

Minister: Uvist hvad EU militærsamarbejde vil koste Danmark

Den 1. juni skal vælgerne stemme om Danmarks EU-forsvarsforbeholdet skal afskaffes. Men forud for folkeafstemningen kan vælgerne ikke få svar på, hvad det vil koste, hvis forbeholdet afskaffes.

Forsvarsminister Morten Bødskov (S) kan ikke svare på, hvad det vil koste Danmark, at afskaffe forsvarsforbeholdet. Foto: Forsvarsministeriet.

Hvad koster det? Og hvor skal pengene tages fra? De spørgsmål kræver vælgerne ofte svar på, når politikere kommer med nye politiske forslag.

De spørgsmål skal danskerne dog ikke regne med at få svar på forud for folkeafstemningen om afskaffelsen af forsvarsforbeholdet d. 1 juni.

Morten Bødskov (S), Forsvarsminister

Forsvarsminister Morten Bødskov (S) medgiver, at der vil være en regning for Danmark at betale. Men han kan ikke svare på, hvor stor regningen bliver.

– Forsvarsministeriet er ikke i besiddelse af de samlede udgifter eller de forventede danske udgifter, der er forbundet med EU’s sikkerheds- og forsvarssamarbejde, oplyste forsvarsminister Morten Bødskov på et samråd i Folketinget.

Dermed står det ikke klart, hvad de danske skatteydere ville skulle betale, hvis forbeholdet afskaffes og Danmark fremover bliver omfattet af EU’s militære samarbejde.

Forpligter sig til stigende forsvarsudgifter

Afskaffes forsvarsforbeholdet vil Danmark blive fremover blive forpligtet til stigende forsvarsudgifter. Det bekræftede forsvarsministeren under samrådet. Han mener dog, at de ekstra udgifter kan dækkes af de 18 milliarder kr. ekstra årligt, som et flertal bestående af S, SF, R, K og Venstre har beslutte at afsætte de kommende år.

– Det er rigtigt, at vi forpligter os til stigende forsvarsudgifter. Men vi har allerede besluttet, at vi ønsker at øge vores forsvarsbudget til to procent af vores bruttonationalprodukt, Så det bør ikke være noget problem for Danmark, mener forsvarsministeren.

Udgifterne til EU’s militære samarbejde har været stærkt omdiskuteret i Sverige, hvor omkostningerne til bl.a. deltagelse i EU’s kampgrupper viste sig markant højere end først planlagt.

En revisionsrapport afslørede således, at udgiften for den svenske deltagelse i EU’s kampgrupper endte med at blive 4 milliarder svenske kroner – fire gange mere end oprindeligt budgetteret.

Den 1. juni skal vælgerne til stemmeurnerne og afgøre om Danmarks EU-forsvarsforbeholdet skal afskaffes.