Nyhed Ny kampagne

Luk ned for Putins gas. Skru op for grøn omstilling.

Mandag 4. april lancerede Enhedslisten i EU og Venstrefløjsgruppen i EU-Parlamentet ny kampagne i Danmark.
Et afgørende del af kampagnens budskab er, at man samtidigt med at man skruer ned for Putins gas, må sætte fuld skrue på den grønne omstilling.

En del af den nye kampagne om at lukke ned for Putins gas og skrue op for den grønne omstilling.

Luk ned for Putins gas. Skru op for grøn omstilling.

Det er budskabet der møder borgerne i en række større danske byer. En kort video med budskabet vil i løbet af de næste uger sætte fokus på hvordan vi uagtet krigen i Ukraine fortsætter med at importere fossilt brændsel fra Rusland.

Om det nye fremstød siger Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet og ophavsmand til kampagnen, Nikolaj Villumsen:

Det triste faktum er at vi, hver gang vi køber russisk olie og gas, er med til at finansiere Putins invasion af Ukraine, det russiske militær, og undertrykkelsen af den russiske befolkning.

Kampagnen nævner specifikt gas, fordi det er det der har været mest debat om. Men i realiteten handler kampagnen og den bagvedliggende politiske indsats også om de andre fossile brændsler der importeres fra Rusland: Olie, kul og biomasse.

Enhedslisten har længe advaret mod import af gas fra Rusland, og var som det eneste parti i Folketinget ikke blot modstandere af den kontroversielle Nord Stream 2 gasledning, men også af forgængeren, Nord Stream 1.

EU og mange af dets medlemslande har sovet i timen. I årevis har de øget deres afhængighed af Putins fossile brændsler, hvor de i stedet burde have satset på grøn omstilling og energiuafhængighed. Det betaler man nu prisen for.

Et afgørende del af kampagnens budskab er, at man samtidigt med at man skruer ned for gassen, må sætte fuld skrue på den grønne omstilling. Det er den eneste måde vi kan nå vores klimamål på, og samtidigt blive reelt energipolitisk uafhængige.

Vi ønsker at råbe op om, at det er afgørende at vi ikke blot erstatter Putins gas med andre fossile brændsler, men at vi i stedet sætter turbo på den grønne omstilling. Derfor er jeg og Venstrefløjsgruppen blandt andet også medforslagsstiller på at afvise kommissionens greenwashing af gas og atomkraft gennem det kontroversielle taksonomiforslag.

Kampagnen kan ses landet over, og vil også være at finde på sociale medier.