Klimakritikken har gjort indtryk på Kommissionen

Ved sin årlige tale m EU's tilstand var det tydeligt, at presset for den grønne omstilling har ændret på retorikken. Handlingen mangler stadig.

Kommissionsformand, Ursula von der Leyen, ved sin State Of the EU tale 2020. (Foto: European Union 2020)

Kommissionsformand Ursula von der Leyen gjorde det i dag klart i sin tale om EU’s tilstand, der handler om EU’s prioriteringer i løbet af det næste år, at hun har lyttet til kritikken af de alt for lave klimaambitioner.

– Som en af dem, der gang på gang har kritiseret Kommissionens meget lave klimaambitioner og målsætninger, er det glædeligt at høre, at den nu rykker sig i en grønnere retning. Det er positivt, at Kommissionen er lydhør. Det håber jeg, at den vil fortsætte med at være, for skal vi i mål med Paris-aftalen, så kræver det en reduktion af drivhusgasser på mindst 65 procent inden 2030, siger Nikolaj Villumsen, Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet.

Hidtil har EU-Kommissionen stået fast på sin egen målsætning om en reduktion af drivhusgasser på 50-55 procent, mens EU-Parlamentets klimaudvalg har været mere ambitiøse og krævet en reduktion på mindst 60 procent. Det er den holdning, som Kommissionsformand Ursula von der Leyen nu åbner for at komme møde.

– Selv om det er et positivt skridt, betyder det langt fra, at arbejdet for at sikre klimahandling nu er slut. Tværtimod. Ursula von der Leyens tale bør give håb for alle grønne kræfter, men det bliver stadig hårdt arbejde at flytte EU-kommissionen det sidste afgørende stykke. Det vil være min absolut højeste prioritet at arbejde for at sikre, at EU får gjort det, der skal til for at redde klimaet, siger Nikolaj Villumsen.