Nyhed State of the European Union

Grøn State of the EU-tale – men ikke grøn nok

Enhedslistens EU-ordfører, Søren Søndergaard, kommenterer på State of the European Union-talen, som formanden for EU-Kommissionen har afholdt i Strasbourg.

Selvom der er gode elementer i den, mener han der mangler konkret indhold.

(Foto: GUE/NGL)

EU-Kommissionens formand har netop holdt den årlige State of the EU-tale i Strasbourg. Selv om mange gode og vigtige emner blev nævnt i talen, mener Enhedslistens EU-ordfører, Søren Søndergaard, at den manglede konkrete grønne initiativer.

”Når man ser bort fra de pæne ord, herunder om Danmark, var der meget lidt om hvordan man konkret skal tackle de store problemer EU-landene står overfor – herunder når det gælder klima og energi. Det er skuffende, men i sidste ende ikke særligt overraskende,” siger Søren Søndergaard.

Det er skuffende, men i sidste ende ikke særligt overraskende

Skuffelsen skyldes ikke mindst at det efter Kommissionsformandens tale står klart, at EU de næste mange år fremover fortsat vil være en slave af fossile brændstoffer.

”Både når der gælder energikrisen, de store sociale udfordringer og truslen fra klimaforandringer, synes jeg der var for lidt reelt og troværdigt indhold, bag de pæne ord. Der er ros og snak om visioner, men intet virkeligt nyt på handlingsfronten” siger Søndergaard.

Enhedslistens EU-ordfører noterer også, at de flotte ord skal tages med et gran salt netop fordi von der Leyen før har haft problemer med at lade handling følge ord:

”Vi har før set, bl.a. i forbindelse med stop for import af russiske olie og gas, at von der Leyen bruger store ord, men ikke altid kan følge dem op med handling. Tænk blot på nogle af de sanktioner hun annoncerede mod Rusland, men hvor der ikke var opbakning til det. Det kan jeg godt frygte vil gentage sig – og det har vi ikke tid til.”

og det har vi ikke tid til

Hvis Søren Søndergaard skulle give talen en karakter, så ville det blive et 2-tal: En præstation, der demonstrerer det minimalt acceptable.

”Formanden nævnte mange af de rette emner, men kom ikke med dybere analyse eller troværdige løsninger. Det var, desværre, en forspildt chance”, afslutter han.

Søren Søndergaard kommenterer i år alene på talen, da Enhedslistens medlem af EU-parlamentet Nikolaj Villumsen er på barsel.