Nyheder Enhedslisten raser:

Flertal i Folketinget klar til at bakke op om kulsort EU-budget

Regeringen fik i dag mandat i Folketinget til forhandlingerne om et nyt EU-budget. Enhedslisten kritiserer flertallet bag mandatet for at åbne op for at stemme ja til et EU-budget, der forsætter klimaskadelige støtteordninger.

Enhedslisten kritiserer flertallet i Folketinget for at åbne op, at EU kan forsætte støtte klimabelastende industrier som fx gasindustrien. (Foto: Patrick Hendry / Unsplash)

Folketinget har i dag stemt om regeringens mandat til forhandlingerne om nyt EU-budget. Et flertal bestående af Radikale, SF og Konservative bakkede på mødet i Folketinget Europaudvalg op om regeringens forslag.

Det møder nu kritik fra Enhedslisten EU-ordfører Søren Søndergaard. Han mener, at mandatet åbner op for, at klimabelastende støtteordninger kan forsætte samtidig med, at Danmarks EU-bidrag stiger markant.

– Ved sidste EU-valg havde vi en situation, hvor partierne nærmest stod i kø for at love, at de ville prioritere den grønne omstilling. Nu ser vi så de selv samme partier bakke op om et EU-budget, der vil forsætte med at støtte den klimaskadelige kul- og olieindustri med milliarder af skattekroner. Det er helt grotesk, forklarer han.

Mulig kæmperegning til skatteyderne

Søren Søndergaard peger samtidig på, at det nye EU-budget kan medføre en stor ekstraregning til  de danske skatteborgere. Han stiller spørgsmålet, hvor regeringen vil finde finanseringen.

– Det nye EU-budget risikerer ifølge regeringen at koste de danske skatteborgere 6,7 milliarder kroner ekstra om året. Det er rigtig mange penge, som frem for at gå til EU’s landbrugsstøtte kunne bruges på velfærd og grøn omstilling. Socialdemokratiet og de partier i Folketinget, som nu er klar til at acceptere et højere budget, skylder at svare vælgerne på, hvor de penge skal komme fra? Er det nedskæringer i velfærden?

Ingen garanti mod skattekroner i skattely

Enhedslisten EU-ordfører problematisere også, at der ingen garantier er for, at de mange skattekroner i ikke ender i skattely.

– Jeg mener, det er afgørende, at den økonomiske genopretning i EU bliver grøn og retfærdig. Derfor er det også dybt kritisabelt, at der ikke sikres, at de mange milliarder skattekroner, som man vil pumpe ud i økonomien, ikke går til virksomheder i skattely. Jeg frygter meget, at det vil blive en gentagelse af det scenarie, vi har set herhjemme, hvor man giver hjælpepakker til skattely-virksomheder. Det bliver ikke med Enhedslistens støtte.

– Regeringen havde et andet valg. De kunne have indgået en EU-aftale med Enhedslisten, men de valgte i stedet de konservative. Resultatet blev derefter, afslutter han

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag automatisk de vigtigste EU-nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag automatisk de vigtigste EU-nyheder