Flertal i EU-parlamentet forkaster krav om grøn reform i EU-budgettet

Enhedslistens medlem af EU-parlamentet Nikolaj Villumsen er dybt skuffet efter at et flertal af medlemmerne i EU-parlamentet har forkastet forslag om at kræve en markant grøn reform af EU-budgettet i dagens afstemninger om parlamentets holdning til EU-ledernes budgetaftale.

Foto: GUE/NGL

“Jeg er dybt skuffet. EU-parlamentet har trods højlydte protester fra klimabevægelsen afvist at kræve en markant grøn omlægning af EU’s budget. Dermed står vi overfor at skulle bruge milliarder af skattekroner på støtte til fossile brændsler og sort landbrug i de næste syv. Det er en katastrofe for klimaet.” Udtaler Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet, Nikolaj Villumsen.

Enhedslisten havde sammen med svenske Malin Björck fra Vänsterpartiet forslag til, at halvdelen af EU-budgettet og Genopretningsfonden skulle prioriteres til klimaet.

Nikolaj Villumsen tilføjer: “Inden valget sidste år var der ingen grænser for de grønne valgløfter fra partierne i Danmark, men i dag har ikke alene højrefløjen, men også SF’s, Socialdemokratiets og det Radikale Venstres medlemmer af EU-parlamentet, undladt at stemme for forslaget om at kræve den nødvendige grønne omlægning i EU-budgettet. Det kan dårligt betegnes som andet end løftebrud.”

Han afslutter: “EU-parlamentet har i dagens afstemning fastlagt sin forhandlingsposition forud for forhandlingerne med Rådet om den endelige budgetaftale, som skal sættes til afstemning i parlamentet. Det er klart, at jeg fortsætter med at presse på for klimahandling. Det sidste, klimakrisen har brug for, er at der de næste syv år bruges tusinder af milliarder af kroner på tiltag, der vil øde udledningerne og naturødelæggelsen.”