EU-toppens fede fidus: Lukrativ pension fra 60 år

På 2 år og 5 måneder kan en EU-kommissær optjene den samme pension, som en HK’er skal bruge hele arbejdslivet på.

Medlemmer af EU-Kommissionen kan på blot 2 år og 5 måneder optjene sammen pension en HK’er skal bruge 46 år på arbejdsmarkedet for at opnå. Som formand for EU-Kommissionen går det endnu hurtigere. Her kan du nøjes med 2 år og 1 måned på posten. (Foto: EU-Kommissionen )

Pensionsalderen bare stiger og stiger.

I hvert fald for den almindelige borger. For hos EU-toppen i Bruxelles er der helt andre boller på suppen. Her kan EU-kommissærer nemlig gå på en særlig lukrativ og livslang førtidspension allerede som 60-årig.

43.000 kroner om måneden resten af livet

EU-kommissærer har ret til livslang pension fra de er fyldt 66 år. Men en førtidspensionsordning betyder, at de kan vælge at gå fra allerede som 60-årig mod, at pensionen reduceres til 70% af den normale pension. En reduktion der dog langt fra betyder, at de tidligere EU-kommissærer vil komme til at vansmægte.

Pensionsalderen stiger til 69 år

Den socialdemokratiske regering har i netop fremlagt et lovforslag om at hæve danskernes pensionsalder til 69 år.

Efter blot 10 år på posten kan en EU-kommissær, der lader sig pensionere som 60-årig, se frem til en pension på ca. 43.570 kr. om måneden resten af livet. En pensionsordning kun de færreste tør drømme om.

Endnu bedre bliver pensionen, hvis EU-toppen venter med at gå på pension, til de fylder 66 år. Her sker der nemlig ingen modregning og en EU-kommissær kan derfor på blot 2 år og 5 måneder optjene samme pension, som en HK’er skal bruge 46 år på arbejdsmarkedet for at opnå. Hvis du er formand for EU-Kommissionen kan endda nøjes med 2 år og 1 måned på posten.

Gyldent håndtryk ved fratrædelse

Det er dog ikke kun pensionen, der gør det lukrativ for EU-kommissærer at træde tilbage før pensionsalderen.

EU-kommissærer har også ret til at modtage eftervederlag, når de stopper. En EU-kommissær der fratræder efter 3-5 år på posten, kan se frem til at modtage et eftervederlag på 86.000 kr. om måneden i 2 år.

Alle medlemmer af EU-Kommissionen får desuden en fratrædelsesgodtgørelse på 1 månedsløn på 172.898 kroner, når de stopper. Det giver en samlet fratrædelsespakke på mere end 2 millioner kroner.

Sådan beregnes EU-kommissærnes pension

EU-kommissærer har ret til livslang pension, når de fylder 66 år. Hvis de går på pension op til 6 år inden, får de 70% af deres fulde pension. De optjener en pension svarende til 3,6% af deres grundløn om året.

Eksempel: En tidligere EU-kommissær, som har været kommissær i 10 år:
3,6% af 172.898 kr. * 10 år = 62.243 kr. om måneden.

Er pensionsalderen 60 år får vedkommende 70% af den fulde pension svarende til 43.570 kr. om måneden.

Til sammenligning skal en HK’er ifølge Ekstrabladet bruge ca. 46 år på at optjene en livsrentepension på 15.400 kr. om måneden.

Kilder: Eb.dk, EU-oplysningen.dk