EU skal ikke forbyde vegetarburgere

I næste uge skal EU-Parlamentet stemme om, hvorvidt plantebaserede alternativer må kaldes burgere, pølser eller have mejeribetegnelser som ost og mælk. Forslaget om at forbyde navnene er stillet af flertallet i parlamentets landbrugsudvalg.

– Det kan lyde fjollet, og som endnu en sag fra EU om krumme agurker eller lakridspiber. Men der er faktisk alvor bag. Det kan handle om, at plantebaserede produkter vinder frem. Det er godt for klimaet med alternativer til animalske produkter, og derfor er det selvfølgelig enormt ærgerligt, hvis forbuddet går igennem, siger Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet Nikolaj Villumsen.

Han påpeger også, at forslaget slet ikke går hånd i hånd med den grønne omstilling.

– Vi ved, at en af de allerstørste klimasyndere er den animalske fødevareindustri.

Derfor mener vi i Enhedslisten, at landbruget bør lægges om. Det bliver det ikke så længe, at der stadig gives massiv EU-støtte til den, siger Villumsen.

Lobbyister fra landbrugsorganisationer har hævdet, at udtryk som veggieburger og vegetarpølser forvirrer forbrugerne.

– Jeg har meget svært ved at forestille mig, at folk er kommet til at bestille en vegetarburger ved en fejl, når de ville have haft en kyllingeburger eller omvendt. En burger og en pølse kan jo i forvejen være mange ting. Og det ligger jo allerede i navnet veggieburger og vegetarpølse, at der er tale om et plantebaseret produkt, så jeg kan ikke rigtig se problemet, siger Nikolaj Villumsen, der selvfølgelig stemmer imod forbuddet.