EU-mindsteløn er ikke det rigtige værktøj

Argumentet for EU-dikteret mindsteløn er, at det vil sikrer arbejdstagerne. Intet kunne være mere forkert.

Foto: European Parliament, 2019

Kommissionsformand Ursula von der Leyen har i dag i EU-parlamentet holdt sin årlige tale om EU’s prioriteter i løbet af det næste år – State of the Union-talen, og gjort klart, at Kommissionen agter at lave et lovforslag for EU-bestemt mindsteløn i efteråret.

– Ursula von der Leyen, slår fast at EU-kommissionen vil fremlægge et lovforslag om en lovbestemt EU-mindsteløn. Hun nævnte intet om, hvordan hun konkret vil beskytte den danske arbejdsmarkedsmodel. Det er dybt bekymrende. Overenskomster er den bedste måde at sikre en anstændig løn, siger Nikolaj Villumsen (MEP, Ø), koordinator i Beskæftigelsesudvalget for den europæiske venstrefløj.

Han er godt tilfreds med den del af Kommissionsforkvindens tale, hvor hun fortalte om, at hun er en stor fortaler for kollektive aftaler.

– Det er på tide, at Kommissionen indser vigtigheden af en stærk fagbevægelse og kollektive overenskomster, som er det bedste redskab til at sikre bedre forhold for de lavestlønnede i medlemslandene. Det er samtidig også en indirekte indrømmelse af, at lovbestemt mindsteløn ikke virker. Det er svært at forestille sig, at EU-lovgivning reelt vil løfte mindstelønnen i de EU-lande, der har behov for det. I stedet vil den risikere at smadre den danske arbejdsmarkedsmodel, siger Villumsen.

– Jeg er enig i, at der er et stort behov for at sikre en løn, man kan leve af i rigtig mange EU-lande. Der er heller ingen tvivl om, at der et stort behov for at styrke fagbevægelsen og sørge for kollektive aftaler – ikke mindst for alle dem, der i dag ikke har ret til det fx i platformsøkonomien. Så jeg kan kun være positiv over for Kommissionens erklærede hensigt, men en lovbestemt EU-mindsteløn er bare slet ikke det rette værktøj, siger Nikolaj Villumsen.