Nyhed Asbest

Enhedslisten i EU og Socialdemokratiet i EU i samlet kritik: Skuffende udspil til asbestreform

Enhedslistens Nikolaj Villumsen og Socialdemokraternes Marianne Vind kritiserer sammen det udspil til asbestreform der er kommet fra EU-Parlamentets franske, liberale, chefforhandler.

Utilfredsstillende og skuffende. Sådan beskriver Enhedslistens Nikolaj Villumsen og Socialdemokraternes Marianne Vind udkastet til nye asbestregler for EU.

Reaktionen kommer efter EU-Parlamentets chefforhandler på asbestreformen, den franske liberale politiker Veronique Trillet Le-Noir, i dag offentliggjorde sit første udkast en rapport for EU-Parlamentet

”Utilfredsstillende er nok et mildt ord for hvad jeg føler. De liberale vil tillade hele 10 gange mere asbest end hvad både EU-Parlamentet og fagforeninger i Europa tidligere har krævet. Det er hamrende uambitiøst” siger Nikolaj Villumsen.

Det er hamrende uambitiøst

”Det er skuffende at se, at den franske chefforhandler ikke fra starten har lænet sig op af den grænseværdi, hele Europa-Parlamentet allerede én gang er blevet enige om. Det er tydeligt, hun ikke ville lytte til flertallet.” lyder det fra Marianne Vind.

Både Marianne Vind og Nikolaj Villumsen skal forhandle om forslaget på vegne af deres respektive politiske grupper.

Alt for høj grænseværdi

I 2021 vedtog EU-Parlamentet den såkaldte Villumsen-rapport om netop en reform af asbestreglerne i EU. Rapporten udstak en hel række krav, herunder at grænseværdien for asbest skulle sænkes til 1000 fibre per m3. Forslaget fra den franske chefforhandler indeholder derimod en grænse på hele 10.000 fibre per m3, det samme niveau som EU-Kommissionen allerede er blevet kritiseret for at foreslå.

Den foreslåede grænseværdi er alt for høj, og må ændres, fastslår Nikolaj Villumsen:

”Sammen med Marianne vil jeg kæmpe hårdt for, at vi får ændret den del af EU-parlamentets udspil. Det er ganske enkelt for svagt, det der er foreslået.”

” Asbestrelaterede sygdomme koster 90.000 liv om året i Europa og er den største årsag til arbejdsrelateret kræft. Derfor er det fuldkommen afgørende at få grænseværdien ned.”, kommenterer Marianne Vind.

Næste skridt

Rapporten skal diskuteres i EU-Parlamentets Beskæftigelsesudvalg mandag den 6. februar. Her vil både Nikolaj Villumsen og Marianne Vind tage ordet på vegne af deres politiske grupper og udtrykke deres bekymringer.

Et af de punkter vi helt klart kommer til at diskutere den 6. februar er netop grænseværdien, det skal jeg nok sørge for, udtaler Marianne Vind.

Jeg vil på mødet endnu engang minde chefforhandleren om, at det her handler om liv og helbred for millioner af europæere, og vi kan ikke være andet bekendt end at sænke grænse, afslutter Nikolaj Villumsen.

Medlemmerne har indtil torsdag den 9. februar til at indgive ændringsforslag til rapporten. Ændringsforslagene vil blive debatteret af udvalgets medlemmer onsdag den 1. marts, og torsdag den 13. april skal de til afstemning i Europa-Parlamentet, før forhandlingerne med Ministerrådet og EU-Kommissionen starter.