Nyhed Brev til Ministeren og EU-Kommissæren

Brev om udvisning af Haqanizade

Sagen omkring udvisningen af den kurdiske kvinde Haqanizade, har fået Enhedslistens EU-parlamentariker, Nikolaj Villumsen, til at tage initiativ at sende et brev til integrationsminister Mattias Tesfaye og EU-Kommissær Ylva Johansson.
I alt 45 EU-Parlamentarikere fra en række forskellige lande og politiske grupper har underskrevet brevet.

Mange af os har enten hørt de frygtelige beretninger, eller set den meget voldsomme video, om forsøget på at udvise den kurdiske kvinde Haqanizade fra Danmark.

Historien er frygtelig og med til den hører, at der muligvis ikke engang er blevet stillet ordentlig hjælp til rådighed for hende da sagen første gang blev behandlet, og at hun derfor ikke har kunnet præsentere sin sag på en tilfredsstillende måde.

I EU-Parlamentet tog Nikolaj Villumsen initiativ til at sende et brev til både integrationsminister Mattais Tesfaye om EU-Kommissær for indre anliggender, Ylva johansson om sagen. I alt 45 EU-parlamentarikere endte med at skrive under på brevet. De mange underskrivere kommer fra en række europæiske lande og fra forskellige politiske familier, herunder de europæiske socialdemokrater, som de danske socialdemokrater og dermed også Tesfaye er medlemmer af.

Brevet beskriver nogle af de mange bekymringer der er når det gælder denne sag, og opfordrer til, at sagen genbehandles.

Du kan læse hele brevet til Tesfaye her

letter deportation iran final_signed

I tillæg til brevet bragte Nikolaj Villumsen også Haqanizades sag op i EU-Parlamentet. Det skete, da EU-politikerne debaterede netop Krænkelser af retten til at søge asyl og non-refoulement i EU’s medlemsstater. Både det franske EU-formandskab og EU-Kommissionen var tilstede ved debatten.

Du kan se talen herunder, eller genfinde hele debatten på EU-Parlamentets hjemmeside.

Sagen har trukket mange overskrifter i danske medier, eksempelvis:

Hjemmesiden vinkel360 har også skrevet om vores brev til Tesfaye og EU-Kommissæren, du kan læse deres historie her: 45 EU-parlamentarikere sender brev til Tesfaye og EU-kommisæren: ” Vi ved, at der foregår voldsom undertrykkelse af kvinder, kurder og kristne i Iran”.

Det er håbet, at den megen omtale er med til at sikre at Flygtningenævnet vil følge opfordringen fra Dansk Flygtningehjælp så der kommer en ordentlig genbehandling af sagen.