Hvem bliver kyllingen i kampen om retsstatsprincipper i EU?

Med Orbán ved førersødet og Polen hujende fra bagsædet har Ungarn og Polen sat fuldt fart mod en frontal kollision med de resterende EU-medlemslande og EU-Parlamentet. Spørgsmålet er nu, om der er kræfter i EU, som også tør trykke på speederen. For vi kan ikke afvise, at Orbán og Polen er midt i et kæmpe blufnummer.

Fra venstre: Mateusz Morawiecki (Polens statsminister), Viktor Orbán (Ungarns premiereminister) og Ursula von der Leyen (Formand for EU-Kommissionen) (Foto: Lukasz Kobus / EU-Kommissionen)
Christian Schmidt Jacobsen

Kampen om en retsstatsmekanisme, der skal sikre at EU-landene overholder grundlæggende menneskerettigheder og retsstatsprincipper, har udviklet sig til et kyllingespil i EU. I den ene bil sidder den ungarske premierminister Viktor Orbán og hans polske venner. De står hårdt fast på, at retsstatsmekanismen skal gøres ineffektiv, så kassen med EU-midler ikke lukkes i for Budapest og Warszawa, selvom de fortsætter med at afmontere retsstat, rettigheder og demokrati.

I den anden bil sidder EU-Parlamentet og en række EU-lande, der har vist sig som det stærkeste værn om retsstatsprincipperne.

Hvem drejer mon af først?

Kyllingespillet

Kyllingespillet går ud på, at to deltagere sætter sig i hver sin bil. Bilerne kører efterfølgende frontalt mod hinanden, og den der først drejer af og undviger af frygt for sammenstødet, har tabt.

Truer med veto

Retsstatsmekanismen har til formål at sikre, at modtagelse af midler fra EU´s budget og corona-genopretningsfond indebærer modkrav om, at man lever op til basale menneskerettigheder og retsstatsprincipper, f.eks. frie og uafhængige domstole.

I sidste uge landede en aftale mellem EU-Kommissionen og EU-Parlamentet om indholdet af en retsstatsmekanisme. Selvom aftalen endnu ikke er offentliggjort, går der forlydender om, at EU-Parlamentet har formået at presse det tyske formandskab og EU-Kommissionen væk fra at udvande retsstatsmekanismen helt ved kun at relatere den til brud på EU´s direkte økonomiske interesser.

Det er grundlæggende godt nyt for retsstatens fremtid i EU, selvom det langt fra løser alle problemer. Men den gode nyhed skal gøres gældende, før vi kan fejre noget.

På et møde mandag d. 16. november meddelte repræsentanter for Ungarn og Polen nemlig, at man ikke vil ratificere den indtægtsbevilling, der er en forudsætning for corona-genopretningsfonden, ligesom man truer med at nedlægge veto mod vedtagelse af EU´s budget for 2021-2027. Det vil blokere både budget og genopretningsfond.

Orbán & co. begrunder deres veto med, at retsstatsmekanismen er for hård og målrettet går efter Ungarn og Polen grundet en politisk kurs, som EU ikke kan lide.

Sandheden er, at Ungarn og Polen ønsker at fortsætte med at modtage store støttesummer fra EU-kassen og samtidig afmontere demokrati, retsstat og rettigheder.

Bluffer Orbán?

Spørgsmålet er så, hvad der nu kommer til at ske?

EU´s medlemslande og EU-Parlamentet kan dreje af og give Ungarn og Polen den ineffektive og ubrugelige retsstatsmekanisme, som de ønsker. Hermed vil man undgå, at det nye 1.074 billioner euro store EU-budget for 2021-2027, samt genopretningsfonden med direkte adgang til 750 milliarder euro, udskydes.

Men det er af den grund også værd at overveje, om Orbán & co. bluffer.

Vi må ikke glemme, at Ungarn er et af de lande, der modtager flest EU-midler sammenlignet med, hvad de betaler. Under corona-krisen er Ungarns industrielle produktion mellem februar og april gået ned med 38%, turismen var sparsom henover sommeren og BNP for 2020 står til at falde med 7% i forhold til året før. Der kan derfor være hårdt brug for de ekstra EU-midler i Ungarn. Samtidig har EU-toppen forsøgt at købe opbakning fra Polen ved at sikre, at landet er blandt de EU-lande, som vil modtage allermest fra EU’s genopretningsfond. Det til trods for, at Polen ifølge EU-Kommissionens egne prognoser, er det land i hele EU, som forventes at opleve den mindste økonomiske tilbagegang som konsekvens af corona-krisen.

Bluffer Orbán & co., og man ikke kalder bluffet, har det katastrofale konsekvenser for retsstat og demokrati, da Ungarn og Polen over de kommende syv år vil forsætte med at kunne modtage milliarder fra EU-kassen, selvom de bryder grundlæggende retsstatsprincipper.

Bluffer Orbán & co. ikke, og står EU-Parlamentet og flere af EU-landene fast, kan det udskyde udbetalingen fra EU’s genopretningsfond på ubestemt tid midt i en stor sundhedsmæssig og økonomisk krise.

Hvem der drejer af først, og hvilket resultat det fører med sig, må vi vente og se. Men det er sikkert, at EU står i en meget alvorlig politisk krise lige nu.