Nyhed Julekalender

Årets julekalender

Årets julekalender sætter spot på personer, organisationer og sager der fortjener ekstra opmærksomhed.

Hver dag vil du her kunne finde dagens kalenderlåge – samt se alle de tidligere låger

1. december

Abdulhadi Al-Khawaja, der har en lang karriere indenfor demokratifremme og menneskerettighedsaktivisme i Bahrain og Gulfen bag sig, og som er dansk statsborgerskab har været fængslet i Bahrain siden 2011.

Kampagnen for at frigive ham er, deværre, stadigt aktuel. Læs om ham og hans sag, og støt kampen for hans frihed.

2. december

Bag julekalenderens anden låge finder vi kampagnen – og alle dem der er involveret – i Stop Lynetteholm. Deres engagement har været med til, at den skandale Lynetteholm er, ikke forløber i stilhed.

3. december

Julekalenderens tredje låge gemmer på den Bruxelles-baserede organisation Corporate Europe Observatory (også kendt som CEO) og deres kamp for øget opmærksomhed og åbenhed omkring virksomheders lobbyvirksomhed.

4. december

LBGT Asylum gemmer sig bag den 4. låge i julekalenderen. Organisationen gør et fantastisk arbejde for LGBT+ flygtninge i Danmark.

De er en af de organisationer der står bi lige fra problemer med asylprocessen til hvordan man tackler ensomhed når man er flygtet og er i et nyt land. Du kan læse mere om dem på deres hjemmeside.

5. december

Bag julekalenderlåge nr. 5 gemmer sig Ulvetid, som arbejder ihærdigt for en af dansk naturs mest truede – og mest kontroversielle arter, nemlig ulven. Ligesom Enhedlisten står Ulvetid op mod ulovlig jagt og pres for affredning. Læs mere på Ulvetid.dk

6. december

Den 6. december er det den færøske organisation #FríttVal der er at finde i vores julekalender. De kæmper for kvinders ret til at vælge og have kontrol over deres egen krop – det fortjener stor respekt!

7. december

Den 7. december, er det den modige tyrkisk-kurdiske politiker Leyla Güven der er at finde i julekalenderen. Erdogan-regimet sendte hende bag tremmer i 22 år, bl.a. fordi hun tør kritisere de tyrkiske angreb på kurdiske områder.

Leyla – og de mange modige kurdiske og tyrkiske politikere som hende – fortjener frihed og respekt – ikke fængsel!

8. december

Dagens låge er Mødrehjælpen, der har gjort en virkelig forskel i livet for mange.

9. december

Gennem frivillighed og nærvær, er Diversity Works blandt de organisationer, vi har behov for flere af.

10. december

Rasmus Hjorth kæmpede for bedre vilkår for Wolt bude – og var ikke bange for at kritisere det firma, han arbejdede for. Det førte til, at han ikke længere arbejder for Wolt – men heldigvis fortsætter han organiseringsarbejdet!

11. december

Den grønlandske kampagne Urani Naamik kæmpede en hård kamp, for ikke at få deres natur og samfund ødelagt af uranminer. De fortsætter kampen, for det virker som om mineindustrien ikke har til sinds at tage et nej for et nej.

12. december

De iranske kvinders kamp for frihed er en kamp fuld af utrolig mod – vi må sørge for, at de ikke kan ties ihjel.

13. december

Det nytter at stå sammen og råbe op – det viser indsatsen for at bevære Amager Fælled.

14. december

Dansk Flygtningehjælp Ungdom er der, for alle unge der er flygtet – og måske ikke mindst de unge flygtninge, der trues med udvisning til diktaturer og kaos. Dermed gør de en direkte forskel og er også med til at vise, at der er danskere der vil en anden og mere human tilgang til dem, der flygter hertil. De skal have tak for at minde os om de enorme konsekvenser og det enorme pres vores benhårde udlændingepolitik har. Det må ikke ske i stilhed!