Vi siger nej tak til en EU-bestemt mindsteløn

Foto: Uffe Karlsson

Kære læser

Når du læser det her, er jeg blevet far for anden gang eller er meget tæt på at blive det. Glæden over det stråler om kap med forårssolen.

Vores arbejdsmarkedskonference ”Katastrofe eller håb” blev også afholdt på en af de fine forårsdage – alligevel valgte rigtig mange at være med. Det glæder mig selvfølgelig rigtig meget og i al beskedenhed, synes jeg også, at den bød på mange virkelig spændende og nærværende debatter. I det her nyhedsbrev får du også mulighed for at se dem. En af dem handlede om EU-kommissionens forslag om en lovbestemt mindsteløn, som jeg også bruger rigtig meget af min tid på at bekæmpe.

Min og Enhedslistens holdning er klar. Vi siger nej tak til en EU-bestemt mindsteløn.

Det er et forslag, som ikke kan undgå at underminere den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor det er arbejdsmarkedets parter, der forhandler lønnen. Det er en model, der er skabt af arbejdernes blod, sved og tårer – og har mere end 100 år på bagen. Det er en model, som har skabt stærke fagforeninger og løn- og arbejdsvilkår, der er langt bedre end i de fleste andre EU-lande.

Og hvis man spørger de andre EU-lande, om de helst vil have en mindsteløn eller en god overenskomst opnået gennem kollektive forhandlinger, er der ingen tvivl. De misunder os vores arbejdsmarkedsmodel. Samtidig er mange af de lande, der allerede har en – alt for lav – lovbestemt mindsteløn skuffede over, Kommissionens forslag, fordi det reelt ikke er noget, der på nogen som helst måde kan sikre dem en stigning i mindstelønnen.

Så vi er ikke alene med vores modstand mod direktivforslaget. Og vi er ikke alene om at kæmpe for den danske arbejdsmarkedsmodel. Fagbevægelsen i Norden står bag os. Den danske regering og en lang række andre lande er imod.  Jeg har ikke talt med nogen, som ikke forstår, hvor vigtigt det er at beskytte den mod direktivforslaget.

Helt grundlæggende er der lang række problemer med direktivforslaget. Først og fremmest mener vi på ingen måde, at EU har kompetence til at lovgive om løn. Det har været til gennemsyn hos EU-medlemslandene i Rådets juridiske tjeneste, og det er tydeligt, at EU-kommissionen har gjort sig alle mulige krumspring for alligevel at kunne blande sig i noget, der er uden for EU’s traktatgivne kompetencer.

Samtidig er der ingen reelle muligheder for at undtage Danmark i direktivet. I princippet kan der skrives en masse flotte ord og mange fine hensigtserklæringer ind i forslaget, men i bund og grund er det op til EU-domstolen at fortolke teksten, som med alle andre EU-direktiver. Og den vil med al sandsynlighed ikke falde ud til vores og den danske models fordel. Vi har tidligere set, hvordan EU-domstolen har afsagt domme mod fagbevægelsen og indskrænket konfliktretten. Det er der desværre masser af eksempler på, som du kan læse mere om på Enhedslisten.eu.

Direktivforslaget burde aldrig have set dagens lys, og jeg og Enhedslisten vil kæmpe med næb og klør imod det. Det er en hård kamp, for vi er oppe imod en masse fine, men desværre tomme løfter.

Vi ønsker et markant løft i lønnen til arbejderne rundt om i Europa. Men at give EU magt over vores løn er ganske enkelt bare ikke løsningen. I stedet foreslår Enhedslisten at stoppe EU-støtte til virksomheder, der ikke overholder gældende overenskomst og ændre EU’s udbudsregler, så de ikke står i vejen for at kommuner, regioner og medlemslande kan fravælge fuskerselskaber uden overenskomst, når de laver offentlige udbud.

God 1. Maj på lørdag til alle!